Kapitalis

Sunday, June 8, 2014

Cerpen: Bercinta dengan Mamat Alien (Part 2)



Pagi itu...
Apa benda yang peluk aku ni? Aku membuka mata dan punya terkejut aku apabila melihat wajah mamat alien itu yang begitu dekat dengan aku. Nasib baik aku sedar yang kini aku isteri dia, kalau tak ada yang makan penampar pagi-pagi buta ni. Aku berusaha melepaskan diri dari pelukan mamat alien itu namun sia-sia apabila makin kuat pula pelukan dia ni. Dia ingat dia tengah peluk bantal dia ke?

“Irfan bangun. Nak Subuh dah ni.” Aku menepuk perlahan pipi mamat alien yang nyenyak tidur. Aku nampak matanya mula terbuka sedikit.

“La patut sedap tidur. Peluk kau rupanya.” Senyuman nakal diberikan kepada sebelum dia meleraikan pelukan. Dia duduk sebentar sebelum bangun dan membuat senaman regangan. Aku makin pelik dengan mamat alien ini yang pada mulanya perangai tak semengah mana. Walaupun berjiran, aku dan mamat alien ni tak rapat mana sejak dulu sebab keluarga aku pun baru setahun berpindah ke kawasan perumahan ini.

“La yang kau tak bangun lagi kenapa? Cepatlah kata dah nak Subuh.” Aku yang baru sedar yang aku masih duduk berteleku diatas katil segera bangun dan mengemas katil.

“Kalau nak lagi cepat jom la mandi sekali,” usik mamat alien itu didepan pintu bilik air. Pergh mamat ni dah bersalin kulit ke apa? Sungguh pelik perangai mamat alien ini...




“Waa! Raisha kau save data game aku semalam?” gila seronok muka mamat alien itu apabila melihat game yang dimainnya semalam sudah disimpan datanya oleh aku. Aku hanya mengangguk sambil mengambil pakaian mamat alien dan dimasukkan ke dalam bagasi. Kami bakal berbulan madu di kampung aku. Huhu dah alang-alang nak hantar nenek aku pulang ke kampung maka mama aku cadangkan kami pergi berbulan madu di sana. Hah nak tahu mana kampung nenek aku? Tunggu~

Woah best gila! Aku ingatkan hanya medan elektromagnetik kau je yang menarik rupanya kau memang best.” Mamat alien itu terus memeluk aku dan menghadiahkan kucupan dipipi. Apakah?!!

“Woi Raisha? Weh apasal kau ni?” Mamat alien itu mengawang-awangkan tangannya didepan mataku lantas membuatkan aku tersedar. Ya Allah malunya dan aku rasa semacam setelah dikucup oleh mamat alien yang sekarang nampak comel pula di mata aku. Ah sudah!

“Tak ada apalah. Main game tu jangan nak lama-lama. Nanti pukul 10 nanti kita dah kena bersiap untuk majlis hari ni pula.” Aku meneruskan kerjaku yang tergendala tadi. Mamat alien itu memandang tepat ke wajah aku membuatkan aku makin tak tentu hala.

“Raisha, kau kenapa? Tak suka duduk dengan aku ke?” Pulak dah..

“Bila masa pula aku cakap tak suka?” Oopps mulutku segera aku pekup dengan tanganku. Malu kot bila dia dah senyum nakal kepadaku.

“Baguslah kalau kau suka sebab aku memang suka dekat dengan kau pun.” Selamba sahaja mamat alien itu menuturkan ayatan tadi. Dia kembali bermain game setelah mengusap kepalaku lembut. Adui jantung aku sekarang rasa macam nak tercabut. Berdebar gila!!!





Who put this π(pi) value?” aku mendongak ke arah suara yang tiba-tiba bercakap ditepiku. Aku yang baru sahaja memulakan tugas sebagai pensyarah ditugaskan sebagai pengawal peperiksaan untuk subjek Quantum Mechanics.

“I just wrote what have been written on this note.” Aku menunjukkan nota yang diberikan kepadaku sebelum masuk ke dewan peperiksaan tadi. Adui siapa dia ni? Muka serius bukan main!

This is wrong! The correct value is 3.14159265358979323846264338327950288…..” Ya Allah ini manusia ke……….Alien? Tak berhenti dia menyebut nilai pi sehinggakan semua pelajar yang berada dalam dewan peperiksaan tercengang.

So it is incorrect if you put the value as 3.1415! Student! I want the answer in at least four decimal points understand?!” Arahnya sebelum keluar dari dewan dengan muka selamba. Ya Allah..memang dugaan sungguh!

“Raisha sabar ye? Prof Irfan tu memang pelik sikit. Silap kami juga tak semak betul-betul sebelum bagi note kat awak. Maaf ye.” Dr Maria yang turut ditugaskan untuk mengawal peperiksaan juga bukan pensyarah dalam bidang Fizik. Tapi serius aku dah lupa nilai π  sebab dari dulu aku cuma hafal 3.142 je!


Keesokannya aku terserempak dengan mamat alien itu ketika membeli air di koperasi. Kalau orang tak kenal memang tak akan tahu yang dia itu sebenarnya pensyarah yang bertaraf professor dengan gaya rambut dan pakaiannya yang lebih kurang pelajar tak ada harapan. Bayangkan dengan rambut panjang ala-ala L dalam animasi Jepun, Death Note. Ber’t-shirt’ lusuh berwarna putih dan berseluar jean. Serius sebiji macam L! Ketika di kaunter pembayaran dia membayar minumannya tanpa mempedulikan sesiapa pun. Duit baki pun dia tak ambil!

Satu universiti menggelarkan dia sebagai Prof Alien tapi dia buat tak tahu sahaja dan bila aku tahu yang aku akan disatukan dengan mamat alien itu, aku teragak-agak nak bagi kad jemputan ke semua rakan sejawat aku dan dia. Bila bagi sahaja masing-masing ingat aku buat lawak dan kemudian ternganga bila aku terangkan yang aku memang akan kahwin dengan mamat alien itu. Huhu kecoh satu U~






“Raisha, cantik betul jubah kahwin awak ni! Awak beli kat Dubai ke?” soal Dr Maria yang datang berborak di bilik persiapan. Dr Maria ni belum berkahwin lagi walaupun umur dia lanjut sikit dari aku. Tapi tak apa, jodoh itu urusan Allah. Siapa kita untuk menyoalnya?

“Tak jubah ni, butik perkahwinan yang saya pergi tu yang buatkan. Awak percaya tak yang tukang membuatnya bukan Islam tapi dia sangat sensitif dengan apa yang boleh dan tak boleh. Cuba tengok,” sengaja aku berpusing menunjukkan jubah yang direka oleh pemilik butik itu.

“Jubah ini dia buat tak ikut bentuk badan jadi saya tak malu nak gayakan depan orang ramai. Hiasan dia pun minimal tapi masih menarik kan?” Bukan aku nak berbangga tetapi aku sangat kagum dengan seorang yang bukan beragama Islam tetapi sangat memahami apabila aku menyatakan yang aku mahukan jubah bukan gaun. Bayangkan seorang pemilik yang tak pernah menghasilkan jubah tak jemu bertanya tentang bentuk dan hiasan yang aku inginkan. Sering sahaja dia menghantar rekaannya kepada aku sebelum membuat sebarang keputusan. Boleh pula pemilik butik itu berterima kasih kerana aku telah mengajarnya satu ilmu yang membolehkan dia mengembangkan lagi perniagaannya.

“Ye sangat cantik dan patuh syarak. Saya pun hairan dengan pereka fesyen yang beragama Islam tapi rekaan mereka lebih memalukan dari yang bukan Islam.” Dr Maria mula membuka cerita. Aku sendiri pun perasan dengan fenomena fesyen negara ini. Ramai yang mengaku menghasilkan pakaian untuk Muslimah tapi tidak patuh syarak!

Sedang aku berborak dengan Dr Maria, pinggangku dirangkul perlahan membuatkan aku hampir membuka silat.

“Jom sayang.”Eh eh bila masa pula mamat alien ni masuk bilik? Tadi dia panggil aku apa?

“Amboi romantik ye Prof Irfan ni? Okey nanti kita jumpa kita cerita lagi ye Raisha?” Dr Maria meminta diri. Mamat alien itu masih tidak melepaskan tangannya dari melingkari pinggangku.

“Mari jumpa kawan-kawan aku.” Aku hanya menurut. Nak buat macam mana? Dah kena tangkap...




“Weh antara ramai-ramai kawan aku, kaulah yang aku paling tak expect kahwin!” Ammar, sahabat si mamat alien membuka bicara. Aku hanya mampu tersenyum. Kalau aku jadi dia pun aku tak sangka ada juga yang sangkut dengan mamat alien ni hehehe..

“Tu la aku ingat dia ni membujang sampai ke tua. Ada ke patut dia nak cari perempuan yang boleh menarik dia lebih dari tarikan graviti dan ala-ala elektromagnet?” Terburai ketawa sahabat-sahabat si mamat alien mendengarkan cerita dari Rifqi yang merupakan sahabat si mamat alien sejak dari zaman sekolah.

“Dah jangan nak melebih. Aku sendiri boleh cerita kat wife aku nanti. Bini-bini korang pergi mana?” Pipi mamat alien yang memerah membuatkan aku geli hati. Malu rupanya si mamat alien ni..

Habis berborak dengan sahabat-sahabat mamat alien, kami ditegur oleh pensyarah-pensyarah lain dari universiti kami. Penatlah juga tapi tak apa bukan selalu pun dan tangan mamat alien tu masih tak lepas dari pinggang aku okey!

“Weh tangan kau tu tak penat ke dok peluk pinggang aku?” bisikku ke telinga mamat alien itu ketika gambar kami diambil oleh jurukamera yang diupah.


Nope. I’m comfortable holding you like this,” balasnya yang turut berbisik ke telingaku. Waaa malu...mukaku yang malu-malu menarik perhatian jurukamera. Mamat alien itu boleh pula main tarik-tarik pipi bila aku terdiam seketika. 

No comments: