Kapitalis

Tuesday, September 30, 2014

Teaser lagi~

[kredit]  

Assalamualaikum..ini adalah teaser untuk cerpen yang tengah menari-nari dalam kepala otak saya tapi saya tak ada masa nak buat muahahaha~

Cerpen: Hikayat Qa'id dan Risa..

"Abang Qa'id suka Risa tak?"

"Ha...hah?!"

"Suka Risa tak?" soal Marissa kurang sabar.

Qa'id hanya mendiamkan diri dan kemudiannya mengangguk perlahan.

"Kalau begitu kupinang kau dengan bismillah!" Jatuh kerusi Qa'id dengan 'pinangan' Marissa yang tiba-tiba.



Cerpen: Bercinta dengan Mamat Sengal

"Apa ni Incik Doktor?!" protesku dengan mulut memuncung.

"Apa? Kalau nak naik gaji sila nyanyi lagu tema klinik ni. Cepat!" Serius mamat sengal ni memang tak boleh blah!



Agak menyeksa jiwa raga apabila ada idea tapi saya tak punya masa yang cukup untuk buat cerpen-cerpen diatas huhu..insyaAllah cerpen-cerpen berikut akan menyusul selepas saya kawtimkan Cerpen ala-ala nak ke novel pendek 'Oh Ustaz? Yes Tuan!'.

Sila bertabah anda-anda semua. (^-^)v

Saturday, September 27, 2014

Cerpen : Oh Ustaz? Yes Tuan! (Part 13)

[kredit


One bedroom suite yang ditempah oleh papa memang cantik dan selesa. Barang-barang kami diangkat oleh bellboy hotel yang ramah dan macam biasa, acik ustaz itu sempat bertaaruf dengan budak lelaki itu. Kebetulan bellboy yang bernama Ranjeet itu berasal dari Malaysia dan kini sedang menuntut di sebuah universiti di sini disamping bekerja separuh masa untuk membiayai kos hidup di negara orang. Setelah beberapa minit berbual , Ranjeet meminta diri dan sempat pula mencadangkan tempat-tempat menarik yang hanya diketahui oleh penduduk tempatan untuk kami lawati.

“Luas bilik ni.” Ustaz Elyas membantuku mengeluarkan dan menyusun pakaian dari bagasi. Sudah menjadi tabiatku untuk terus mengeluarkan pakaian dan menyusunnya didalam almari sebaik sahaja tiba dimana-mana tempat yang aku lawati. Bagasi yang kosong pula akan disusun ditepi almari.

“Abang nak minum tak? Tadi Risa ada bagi kopi, teh, gula dan serbuk coklat. Abang nak air apa?” soalku setelah siap berkemas.

“Boleh juga. Mar buatkan teh tapi tak mahu letak gula ye?” katanya dengan senyuman manis. Ohoi acik ustaz ini mengamalkan saranan KKM! Hehehe....dengan langkah sederhana, aku ke dapur untuk menjerang air. Jeranglah sangat padahal masukkan air dan tekan butang heat je kat pemanas air yang tersedia ada didalam bilik ini. Tak sampai lima minit aku dah kembali ke kamar peraduan kami. Aku menyertai acik ustaz itu yang sedang meniarap sambil melihat gambar-gambar yang kami ambil pagi tadi. Dengan selamba aku membaringkan diri diatas badan acik ustaz itu. Hahaha sengaja nak menggedik.

“Berat tak?” soalku sambil bermain-main dengan telinganya.

“Tak pun. Nanti abang cuci gambar-gambar ni. Tak seronok kalau simpan aje dalam komputer.” Aku memeluk bahunya dari belakang. Gambar-gambar diambil sendiri dan ada juga dengan meminta bantuan pemandu bot, pelancong lain yang sempat bertaaruf dengan acik ustaz itu dan mereka-mereka yang menawarkan diri untuk mengambil gambar kami. Silap aku juga yang terlupa membawa tripod walaupun sudah dipesan oleh Marissa.

“Kalau boleh tak payah nak upload dalam media sosial.” Tersentak sekejap aku yang baru ingat nak tukar gambar profil aku di media sosial dengan gambar baru aku dengan acik ustaz itu.

“Eeehhh? Why?!” soalku dengan mulut memuncung.

“Untuk mengelakkan riak dan ujub. Bayangkan kalau Mar upload dan ramai kawan-kawan Mar puji mesti Mar rasa bangga kan? Secara tak sengaja ia akan membuatkan Mar berasa diri hebat dan perasaan riak dan ujub akan mula timbul dengan campur tangan iblis laknatullah.”

“Kalau Mar tak rasa riak macam mana?” soalku penuh rasa ingin tahu. Ustaz Elyas menoleh ke arahku sambil tersenyum.

“Sayang, kalau boleh kita elak. Kalau Mar tak riak pun, dunia sekarang ni ramai manusia yang dah tak berapa nak betul. Buatnya dia manipulasikan gambar Mar macam mana? Abang jugalah yang kena kerja lebih masa pergi cari orang jahat tu.” Dalam gurauan ada nasihat tegas acik ustaz itu tapi ini Maritza Zaharah yang payah sikit nak beralah.

“Ala...Mar nak letak gambar dengan abang kat profile picture Mar. Bolehlaaaaa...” pujukku dengan kucupan bertalu-talu dipipi acik ustaz dengan harapan dia bagilah..

“Boleh letak gambar penuh abang tapi gambar Mar sekerat.” Blur terus aku dengan cadangan acik ustaz.

“Kenapa?”

“Saja.”

“Abaaaanngggggg....” rengekku kalah budak manja entah mana entah. Dah pandai menggedik dengan suami kamu ni Maritza!

“Kalau gambar Mar sekerat atau tak nampak sangat, payahlah orang nak manipulasi. Ada faham?” katanya lalu dia membalikkan badannya dengan pantas. Kini dia pula yang diatasku.

“Sayang cantik sangat dan abang ni kedekut nak share kecantikan isteri abang dengan orang lain. Jadi yang cantik tu biar abang je yang tahu. Mar kalau nak letak sangat, ikut nasihat abang dan biar abang aje yang pilih gambar okey?” Dah dalam situasi macam ini mengarutlah kalau aku nak melawan lagi maka aku mengangguk sahajalah.

“Bagus. Sayang isteri abang.” Aku memejamkan mata apabila wajah acik ustaz itu mula menghampiri dan kami secara rasminya memulakan bulan madu di bumi London.










“Kakak! Kat situ ada tempat!” Hilang terus keanggunan Marissa apabila dok sibuk berlari nak dapat tempat di restauran makanan laut berdekatan dengan sungai Thames. Menggeleng kepala acik ustaz dengan perangai tak semengah mana adikku itu.

“Kat sini selalu penuh jadi dapat tempat tu kira nasib baik sungguhlah.” Marissa melepaskan lelah sambil meneguk air suam yang diberikan oleh pelayan restauran.

“Rezeki kita Risa.” Ambik hang kena tegur dengan acik ustaz! Marissa hanya tersenyum-senyum lalu menghabiskan airnya.

“Sayang dengan Risa nak makan apa? Biar abang pergi order.” Tawaran acik ustaz itu membuatkan mata kami bersinar-sinar. Memang kami dua beradik hantu makanan laut dan segala jenis makanan laut kami sebut. Akhirnya acik ustaz itu mengalah dan mengatakan yang dia akan memborong satu kedai untuk kami. Hehehehe....

“Kakak jangan lupa tau pakai benda yang Risa bagi siang tadi. Kakak ada makan supplement tak?” Ya Allah budak ini kalau tak sentuh pasal benda-benda macam tu boleh tak?

“Risa, kakak rasakan baik Risa kahwin je. Nak kakak kenenkan orang kat Risa tak?” Entah apasal bayangan wajah Abang Qa’id terpancar dikepalaku sekarang. Hehehe...

Hello! This is Marissa da vogue okay! No need to ‘kenen-kenen’ me to anybody. “ Muka berlagaknya ditunjukkan kepadaku. Ek eleh poyo gila budak ni! Tapi memang tak boleh disangkal yang budak ini ada tarikannya yang tersendiri. Masa majlis aku hari itu pun ramai yang bertanyakan tentang Marissa pada mama tapi mama tak bagi sebab Marissa belum tamat pengajian.

“Habis tu nak sangat anak saudara cepat-cepat baik Risa sendiri yang kahwin. Usaha dengan suami Risa baru tau!” Merah padam terus wajah adikku dengan kenyataan sengalku.Hahaha nasib kaulah dapat kakak macam aku. Tapi dia pun lebih kurang...

“Ala kak...kakaklah usaha dengan Abang El sebab kakak dah kahwin. Risa nak kena habiskan dulu belajar ni baru boleh fikir pasal kahwin.”

“Pula...eh kalau nak kahwin waktu belajar ni pun boleh okey? Risa pun ada kawan yang dah kahwin kan?” balasku sambil menjungkit kening. Tunjuk lagak sikit dengan budak poyo ni.

“Risa...Risa sebenarnya takutlah kak.” Haa...apasal pula?

“Komitmen tu yang buat Risa takut. Dosa pahala dengan suami lagi. Risa ni dahlah mulut cakap ikut suka lepas tu perangai pun kalah kanak-kanak riang. Macam mana nak kahwin?” Senyuman kuukir dan dengan perlahan tangan Marissa aku gapai.

“Risa, memang lepas kahwin kita ada banyak tanggungjawab tapi sebelum kahwin inilah kita cuba menjadi manusia yang lebih baik supaya insyaAllah bahtera perkahwinan berjalan lancar. Setiap orang lain rezekinya dan jodoh itu juga termasuk dalam rezeki dimana Allah sahaja yang tahu. Risa tawakal dan dalam masa yang sama berubah untuk kebaikan sedikit demi sedikit. InsyaAllah bila tiba masanya Allah akan temukan Risa dengan jodoh Risa tu.”

Regarding of the commitment thinggy, I think you should get over it. Be more positive and confident. Marissa da vogue la kan.” Kami sama-sama ketawa memikirkan betapa sengalnya perangai kami berdua. Marissa dan aku memang sama sahaja cuma Marissa lebih tegas tentang kebebasannya dengan mama dan papa.

“Gelak pasal apa tu? Kutuk abang ye?” Acik ustaz yang baru lepas membuat pesanan kembali ke duduknya.

“Haah kan Risa?” Aku mengenyitkan mataku kepada Marissa.

Nope kakak nak buat fashion show depan Abang El malam ni.” Kurang ajar kau Marissa! Berani kau mengkhianatiku!

Fashion show?” soal Ustaz Elyas dengan dahi berkerut. Tak ada pun dalam jadual kami yang aku akan buat pertunjukkan fesyen.

“Dengan lingerie.” Merah padam muka acik ustaz mendengarkan kata-kata dari Marissa. Marissa kau memang nak kena!!!










“Abang kalau kita kenenkan si Marissa dengan Abang Qa’id nak tak?” Ustaz Elyas terus memandang wajahku tanpa berkelip. Terkejut sangat ke?

“Kenapa nak kenenkan Risa dengan Abang Qa’id?” soal acik ustaz itu sebelum tersenyum kecil.

“Entah Mar rasa macam padan je dua orang tu. Tapi bila fikir balik rasanya tak payahlah nak kenen-kenenkan orang sebab jodoh tu semua kan kerja Allah.” Ustaz Elyas mengangguk lantas menarikku duduk disebelahnya.

“Abang pun kalau boleh tak nak masuk campur dalam urusan jodoh Abang Qa’id sebab risau kalau dia tersalah anggap. Abang risau juga kalau dia dah ada pilihan sendiri.”

“Betul juga. Sorry la bang tetiba pula nak jadi telangkai untuk adik sengal tu.”

“Isy tak apalah. Abang tengok Risa tu budak baik walaupun perangai dia nakal sikit lebih kurang macam kakak dia juga. InsyaAllah Allah dah tetapkan jodoh yang padan untuk dia.” Aku tersenyum nakal sebelum merangkul leher acik ustaz itu.

“Nakal ye kakak Risa?”

“Nakal sangat sebab suka buat abang geram kat dia.” Aku ketawa riang sebelum melepaskan rangkulanku.

“Lapar la pula. Abang tak lapar ke?” Entah apasal perut aku terasa lapar. Tak pernah-pernah aku makan selepas waktu makan malam.

“Tak pula. Sayang nak makan apa? Biar abang keluar pergi beli.” Acik ustaz itu bangun dari sofa. Risau sangatlah ke bini yang tiba-tiba lapar tengah-tengah malam.

“Tak payah keluarlah bang. Ni tadi Marissa ada bagi pai labu yang dia sempat buat. Macam tahu-tahu aje yang kakak dia akan lapar tengah-tengah malam ni.”

“Waa pandai juga budak tu memasak.” Ustaz Elyas menolongku membawa keluar pai labu dari bekas makanan dan diletakkan ke atas pinggan.

“Sayang duduk ye? Biar abang buat air untuk kita.” Ehey! Makin seronok aku apabila acik ustaz itu melayanku bagaikan seorang puteri hehehe..makin sayanglah aku ke dia...

Hot chocolate okey tak?” tanya acik ustaz itu lalu mengambil dua biji mug untuk kami berdua. Couple mug yang kami beli ketika berjalan-jalan siang tadi berjaya dirasmikan di London juga.

“Tak nak. Nak teh jasmine!” Amboi kau Mar! Pandai kau memerintah!

“Ada ke?” soal Ustaz Elyas sambil menjenguk bekalan kopi, teh dan serbuk coklat yang diberikan Marissa kepada kami siang tadi.

“Tak ada saja je. Abang buat teh biasa aje lepas tu letak lemon boleh? Nak gula sikit je.” Acik ustaz ketawa dengan kerenah aku yang macam-macam. Nasib kaulah acik ustaz dapat bini sengal macam aku..


“Macam-macam.” Agak pantas juga acik ustaz itu membuat air. Sekejap aje teh sudah terhidang dan kami menikmati pai labu sambil bergurau senda. Oh air coklat acik ustaz itu pun aku bantai hehehe....
***************************************************************************

Alhamdulillah siap juga..muahaha sepatutnya siap pukul 10 tapi...disebabkan saya ini mudah sangat distracted maka..huhu apa-apa pun sila komen jika tak suka ka apa okey?
(^-^)v

Sunday, September 21, 2014

Cerpen: Oh Ustaz? Yes Tuan! (Part 12)

Aston Martin One 77 [kredit]  

Setelah lebih kurang 20 minit berjalan, kami berdua tiba di Serpentine Boating Lake yang terletak di Hyde Park. Berjalan-jalan sambil menikmati permandangan tasik dan gelagat orang sekeliling membuatkan kami seolah-olah tenggelam didalam keindahan alam diciptakan Allah.

“Seronok dapat berjalan macam ni. Sayang selalu datang sini?” Aku mengangguk sambil menggenggam erat tangannya.

“Tapi ni kali pertama Mar datang dengan abang kan? So lets consider this as my first time being here with someone that I love most.” Amboi makin pandai kau beromantik Mar! Acik ustaz itu tersenyum gembira.

“Dulu Mar selalu jalan kat sini sorang-sorang bila mama dengan Risa pergi Harrods. Entah kenapa ada masanya Mar nak bersendirian dan berjalan ditempat di mana tak sesiapa pun mengenali keluarga Mar. Mar bosan hidup berdepan dengan orang yang hipokrit dan melayan Mar diatas dasar keuntungan,” luahku sambil bermain-main dengan jari-jemari acik ustaz yang panjang-panjang. Cantik betul tangan laki aku!

“Sekarang sayang rasa nak jalan sorang-sorang ke?” soal acik ustaz itu tiba-tiba. Pantas aku menggelengkan kepala. Rugilah kau nak berjalan seorang diri kalau dah ada suami yang manis kalah madu macam acik ustaz ini.

“Bukan apa, sesetengah manusia ini dia sentiasa mahukan masa untuk bersendirian dimana dia boleh berfikir dan bermuhasabah diri. Abang pun pernah macam tu.” Aku memandang wajah acik ustaz yang sentiasa tersenyum. Adakah dia pernah menjadi seorang loner dahulu? Agak sukar untuk mempercayai sebab sepanjang kami berjalan tadi pun semua orang dia tegur dan senyum.

“Tak percaya eh? Sila percaya sebab itu yang membentuk diri abang sekarang.”

“Nak tahu kenapa abang rasa lonely masa tu?”

“Eh?”

“Sebab Mar tak ada kat situ.” Acik ustaz itu terus ketawa dan meraih tubuhku rapat kepadanya.

“Pandai ye..” Dia menjentik hidungku lembut.

“Jom naik bot!” Aku menarik tangannya untuk ke jeti. Kami berlari-lari anak menuju ke jeti. Dah macam kanak-kanak riang tapi aku tak peduli janji seronok huhu..







“Abang El dengan kakak kejam!” Marah Marissa yang baru sahaja tiba. Aku dan acik ustaz itu hanya tersenyum melihat wajah kelat Marissa.

“Sampai hati tinggalkan Risa sorang-sorang kat muzium tu. Tak kira malam ni abang dengan kakak kena belanja Risa makan!” rajuk Marissa membuatkan aku dan acik ustaz itu ketawa. Sekarang kami berdua sedang berehat di Diana, Princess of Wales Memorial Fountain.

“Risa cari kitorang satu muzium ke tadi?” soalku lalu menghulurkan air mineral kepada adikku. Marissa mengambil tempat disebelahku sebelum mula meneguk air.

“Tak juga, Risa cari dalam lima minit lepas tu Risa pergi jalan-jalan kat Harrods. Tu yang beli ni.” Sempat juga budak ini pergi membeli-belah! Patutlah lama juga sebelum nak jumpa dengan kami. Elok pula tadi acik ustaz itu ingatkan aku untuk menghubungi Marissa untuk sama-sama ke masjid berhampiran memandangkan waktu Zohor sudah hampir tiba.

Mayder coat from The Row? Mahal ni Marissa!” Memang bab fesyen budak ni memang tak reti berjimat! Memanglah cantik tapi harganya hampir mencecah £3000!

And I bought this for you.” Sebuah beg kertas berwarna hitam dihulurkan kepadaku dan aku dah mula tak sedap hati. Beg kertas yang bertulis Balmain kubuka dan aku rasa nak hempuk kepala Marissa sekarang juga! Boleh pula dia belikan baju seksi tahap petala untuk aku! Sheer band mini dress, gaun pendek yang jalur-jalurnya menampakkan ilusi bentuk tubuh.

“Yang ni kakak pakai depan suami je tau! Jangan pakai kat luar pula.” Boleh pula dia berbisik begitu ketelingaku. Konon tak nak bagi acik ustaz itu dengar tapi dengan muka Ustaz Elyas yang dah bertukar merah cukup membuktikan yang suamiku sudah tahu apa yang si Marissa sengal bisikkan.

“Marissa Zahirah!!!” Melompat terus budak itu sebelum kami berkejar-kejaran di sekitar kolam air. Nak aje aku humban budak tu dalam tasik sekarang!

“Dah, jom ke masjid! Waktu Zohor nak dekat ni.” Acik ustaz itu menghentikan kami dua beradik dengan mendepakan tangannya dihadapan kami. Perlahan tanganku dia gapai dan kami mula berjalan ke masjid berdekatan untuk menunaikan solat. Dari sini, tempat solat yang berdekatan ialah di Imperial College jadi kami bercadang untuk bersolat sahaja disana.

“Garang juga Abang El ni?” bisik Marissa ke telingaku lagi. Aku mencubit pipinya geram. Banyaklah kau punya Abang El!






Selepas solat Zohor kami pulang semula ke kediaman Marissa. Papa mahukan kami menikmati percutian bulan madu sepuas-puasnya jadi dia menempah hotel untuk kami padahal boleh sahaja menumpang dirumah adikku itu. Rumah yang dihadiahkan oleh papa kepada Marissa kerana dia berjaya mendapat keputusan yang cemerlang sepanjang belajar di sini. Wang belanja yang diberi setiap bulan juga diberi berdasarkan laporan yang dihantar oleh pensyarah yang memantau pembelajaran adikku disini. Memang mewah si Marissa kalau nak dibandingkan dengan rakan-rakannya yang lain. Kami ke Natural History Museum tadi pun dengan menaiki kereta. Disini kereta memang lebih murah berbanding Malaysia dan adikku ke kuliah dengan menaiki Aston Martin One 77 dan kami berjalan-jalan tadi dengan kereta Mercedes-Benz S Class yang baru dibeli papa untuk kegunaan kami sepanjang berada disini. Entah apa nasib kereta itu selepas kami pulang ke Malaysia nanti. Mungkin akan dijual semula atau Marissa akan menggunakannya jika berjalan-jalan dengan rakan-rakannya yang lain.

“Papa suruh bagi kakak ni.” Marissa menghulurkan satu sampul surat berwarna putih kepadaku. Apa lagi kejutan papa aku kali ini?

Oh okay.” Kad elektronik hotel dan brosur aku keluarkan dari sampul surat. Rupa-rupanya papa sudah menempah bilik di Flemings Mayfair di Central London. Didalam sampul surat itu juga ada kad debit untuk membayar segala pembelanjaan kami disini. Patutlah papa hanya memberi tiket kapal terbang sahaja kepadaku ketika di Malaysia. Aku? Memang tak kisah sebab aku ada wangku sendiri untuk dibelanjakan. Tak sangka pula segala benda yang lain papa sudah serahkan kepada Marissa kononnya untuk membuat kejutan untuk kami.

“Papa cakap dia tempah one bedroom suite. Kereta tu nanti park dekat Audrey Square. Tak jauh pun dari hotel tu.” Aku hanya mengangguk dengan penerangan Marissa. Tak kisahlah, aku pun dah tak sabar nak mulakan bulan madu aka berdua-duaan dengan acik ustaz tanpa gangguan Marissa sengal hehehe..

“Oh ye malam ni jangan nak buat-buat lupa ek? Risa nak makan seafood tau?!”

“Ye nanti lepas Maghrib abang dengan kakak datang jemput Risa,” kata Ustaz Elyas dengan senyuman. Dia pun dah lali dengan perangai nakal Marissa rasanya.

“Nanti dulu, makan kat sini sebelum check-in. Maid Risa dah tolong belikan makanan kat Melur.” Aku dan Ustaz Elyas terus mengangguk. Memang perut dah mula terasa lapar selepas berjalan-jalan. Pagi tadi pun kami hanya memakan roti dek kurang berselera selepas menempuh penerbangan selama 13 jam.

Before you leave, I still got presents for you sis.” Marissa menayangkan muka nakalnya lagi. Haduilah adik aku ni!







No, no, no, no...tak mahulah Risa!” sedikit terjerit aku apabila adikku menyuruhku menukar pakaian dalam yang dibelinya kepadaku. Gila seksa!

“Ala kakak, penat tau Risa cari untuk kakak kat Harrods tadi. Lingerie ni penting tau.” Apa yang kau tahu Marissa oii? Nak terbeliak mata aku apabila Marissa menunjukkan hasil ‘tangkapan’nya siang tadi. Ustaz Elyas aku tinggalkan menonton televisyen diruang tamu.

“Siapa yang cakap penting?” soalku dengan muka yang masih memerah.

“Kawan Risa yang dah kahwinlah kak. Dia cakap kena seksi depan suami baru suami tak cari lain. Kakak tahukan tadi pun ramai yang jeling-jeling kat Abang El masa kita beli air tadi.” Dalam tak sedar aku mengiyakan kata-kata Marissa. Nasib baiklah acik ustaz itu bukan jenis perasan dan ada disebelah aku setiap masa.

“Jadi ambillah kak. Risa beli murah je.” Memanglah murah Marissa sampai 20 pasang pakaian dalam macam-macam jenis dia beli. Memandangkan bentuk tubuh kami sama, maka makin seronoklah budak itu membeli. Baiknya hatimu Marissa....

“Yang ni namanya Brigitte babydoll, yang ni pula ikut nama Risa; Marissa babydoll dan yang paling sopan antara banyak-banyak ni Beauty Sleep babydoll.” Bersemangat budak tu terangkan dah macam jurujual pula aku tengok.

“Apa kejadahnya benda ni Risa?” Satu pakaian asing aku tarik dan tunjukkan kepada Marissa.

“Ni kita panggil teddy. Benda ni memang seksi tahap gaban tapi cantikkan? Hehehe..” Aku terus mencubit pipi Marissa apabila dia dah menunjukkan muka sengalnya.

Chemise ni pula boleh kata sopan sikitlah. Disebabkan sekarang ni tengah peralihan nak ke musim luruh, malam agak sejuk tapi....pakai jela kak oii!” Aku memandang geram ke wajah Marissa tapi sungguh aku cakap, walaupun seksi tahap nak menyorok tapi pakaian dalam yang dibeli adikku ini memang cantik dan aku rasa aku dah dapat hidu niat dia ni.

“Risa nak cepat-cepat dapat anak saudara ye?” Pantas aje budak itu mengangguk. Sebelum ini aku ada pernah mendengar dia mencadangkan mamaku untuk melahirkan seorang adik sehingga dia dihambat oleh mama aku sekeliling rumah dek bagi cadangan yang tak boleh blah. Papa aku pula boleh tergelak guling-guling dengan cadangan adikku itu. Boleh pula dia cakap lepas aje bayi itu lahir, dia yang akan menjaganya dan sanggup berhenti belajar. Apa lagi, makin naik hantulah mama aku itu hahaha...

“Kalau kakak nak duduk kat sini masa mengandung pun boleh kak! Risa sanggup jaga kakak. Lagipun Risa cuma buat thesis aje sekarang. Ikutkan nak balik Malaysia pun dah boleh tapi Risa nak duduk lagi kat sini.” Macam-macam ulah adikku ini yang boleh buatkan aku ketawa.

“Risa, kalau akak duduk sini masa mengandung, siapa nak jaga suami kakak nanti? Risa pun cakap suami kakak tu ada je mata yang menjeling. Mahu balik-balik Malaysia tengok kakak dah ada tiga orang ‘adik’ baru.” Marissa turut ketawa dengan gurauanku. Dalam hatiku aku berdoa agar perkara tersebut dijauhkan dari aku.

“Hahaha betul juga. Meh kakak, Risa nak tengok kakak pakai teddy ni.” Marissa menghulurkan pakaian dalam yang bernama ‘teddy’ itu kepadaku. Nak tak nak aku pakai juga sebab nak tunjukkan kat budak tu punya pasal. Nasib baiklah dalam bilik dia ini ada pemanas udara kalau tak memang kejung nak pakai benda alah ni! Aku terus pergi menukar pakaianku didalam bilik mandinya.

“Risa, seksi gila benda alah ni!” laungku dari dalam bilik mandi. Burnout velvet teddy yang kupakai aku betulkan sebelum melangkah keluar dari bilik mandi.

“Sa..sayang pakai apa ni?!” Terbeliak mataku apabila melihat bukan Marissa yang berada didalam bilik tapi acik ustaz yang sudah tercengang gila-gila. Aku terus berlari masuk ke dalam bilik mandi. Ya Allah malunya! Marissa! Jaga kau!!!


*****************************************************************************
Waa siap juga...ini update terakhir untuk minggu ini. InsyaAllah saya akan update part yang lain secepat mungkin. Macam biasa kalau tak suka ka apa sila komen.
(^-^)v

Saturday, September 20, 2014

Cerpen: Oh Ustaz? Yes Tuan! Part 11

[kredit]  


“Ayah tengah buat apa?” soalku kepada ayah Ustaz Elyas yang kelihatan sibuk melakukan sesuatu dibengkelnya.

“Oh Mar, ayah tengah buat arca.” Aku mengangguk faham. Bahan-bahan seperti simen, besi pembentuk dan beberapa bahan yang agak asing untuk aku memenuhi bengkel seni bapa mertuaku.

“Patutlah Mar nampak banyak arca kat kawasan rumah ni.”

“Hobi orang tua-tua Mar.”

“Hobi macam ni kalau kita pasarkan boleh mendapat untung. Mar tengok tak ramai orang yang berjualan barangan arca macam ni kat kawasan ni. InsyaAllah bila resort syarikat Mar dibuka, akan ada banyak pelancong asing yang akan datang melawat ke sini. Jadi ayah boleh ambil peluang perniagaan ni. Kalau ayah sudi, Mar nak beli beberapa arca yang ayah buat untuk diletakkan di resort Mar nanti. Boleh?” Kulihat wajah bapa mertuaku hanya tersenyum. Memang acik ustaz itu mewarisi senyuman ayahnya. Sejuk hati bila pandang huhu..

“Kalau Mar nak ayah boleh buatkan tapi kalau nak berniaga ayah tak rasa ayah boleh sebab ayah ada perniagaan lain yang perlu ayah berikan perhatian. Membuat arca ini sekadar hobi masa lapang yang ayah lakukan untuk melepaskan tekanan kerja.” Aku berfikir seketika sebelum mengangguk. Keluarga mertua aku ini menjalankan perniagaan makanan sejuk beku, aiskrim dan daging halal. Memang bapa mertua aku ini seorang ahli perniagaan yang agak sibuk. Nasib baiklah anak-anaknya rajin membantu.

“Baiklah. Terima kasih ye ayah.” Aku dah cukup gembira apabila bapa mertuaku setuju untuk membuatkan arca untukku.

“Mar, sebenarnya ayah agak terkejut bila Elyas mintakan ayah dan mak pergi pinangkan Mar.” Bapa mertuaku membuka cerita apabila agak lama kami berdiam diri. Dari tadi aku hanya membantunya menghulurkan peralatan sambil memerhatikan sahaja pekerjaannya.

“Kenapa ayah?” soalku dengan penuh rasa ingin tahu.

“Sebulan sebelum itu, kami ada usulkan beberapa gadis dalam kampung ini yang kami rasakan sesuai untuk dijadikan isteri Elyas tapi Elyas menolak. Katanya dia masih belum bersedia untuk memikul tanggungjawab sebagai seorang suami dan dia masih mahu mendalami agama sebelum berkahwin. Dia seorang yang sangat banyak berfikir dan risau jika dia belum cukup bagus untuk menjadi seorang pembimbing walaupun ayah sebenarnya dapat rasakan yang dia sudah cukup bersedia. Mungkin itu cara penolakkan Elyas yang tak mahu menyinggung hati sesiapa.” Aku menelan liur mendengarkan cerita bapa mertuaku.

“Bila Elyas beritahu ayah yang dia mahu berkahwin dengan Mar, ayah cukup terkejut. Mak kamu tak usah ceritalah. Bertambah risau apabila mengetahui yang Mar anak orang berada padahal kami ini cuma orang kebiasaan. Tapi Elyas yang cukup bersemangat untuk kahwin membuatkan kami sanggup pergi melamar Mar dan alhamdulillah semuanya berjalan lancar.” Orang kebiasaan? Papaku sendiri pun mengagumi kehebatan bapa mertuaku dalam perniagaan kerana dia bermula dari sekecil-kecil perniagaan dan kini berjaya menjadi usahawan yang disegani. Papaku pula bernasib baik kerana dilahirkan didalam keluarga berada dan mewarisi perniagaan keluarga.

“Apabila lamaran diterima, ayah perasan yang Elyas semakin kerap melakukan solat malam yang panjang dan membaca al-Quran. Selalunya Elyas akan membuat solat malam setakat tahajud, taubat dan witir kemudian akan tidur sementara menunggu waktu Subuh sebab dia selalu keletihan selepas balik kerja. Bila nak dekat tarikh kahwin, makin lama masa dia habiskan untuk menyembah diri kepadaNYA walau sepenat mana pun dia. Ayah yang tengok ini pun menjadi malu sebab tak dapat jadi sebaik dia.” Aku terharu mendengar usaha acik ustaz itu sebelum mengahwiniku. Aku ingatkan cuma aku yang berusaha menjadi lebih baik sebelum berkahwin rupanya dia juga begitu. Ternyata dia lelaki luar biasa.

“Ayah, Mar sangat mencintai abang dan Mar mencintainya kerana Allah. Mar yang minta abang kahwin dengan Mar sebab Mar nak berubah jadi perempuan yang lebih baik disamping meminta bantuan abang untuk kembalikan keluarga Mar ke jalan yang diredhai Allah. Abang sangat baik sebab sanggup memperisterikan Mar walaupun dia sebenarnya ada banyak pilihan yang lain.” Aku melihat tenang sahaja wajah bapa mertuaku. Kusangkakan dia akan terkejut dengan pengakuanku.

“Elyas dah ceritakan semua kepada ayah dan mak. Mar mungkin tak perasan tapi ayah tahu Elyas itu juga tertarik dengan Mar sebab wajahnya ceria bila menceritakan perkara itu kepada kami. Elyas bukan menerima Mar diatas dasar simpati tapi lebih kepada tarikan yang ada pada Mar dan hatinya sudah terbuka untuk berkahwin bila bertemu dengan Mar.” Aku menyeka air mataku yang mula bergenang. Hatiku berasa sedikit lega apabila mengetahui yang ibubapa mertuaku faham akan keadaanku.

“Nasihat ayah cuma Mar perlu sentiasa istiqomah dengan apa yang Mar kerjakan sekarang. Jadi orang perempuan ni senang, patuh pada suami dan perintah Allah, insyaAllah syurga dijanjikan untuk kamu.” Ya Allah aku bersyukur kerana aku dikurniakan keluarga mertua yang sangat membantu dan memberikan sokongan moral.

“La kat sini rupanya ayah dengan sayang abang ni. Jom masuk, mak dah siap masak dah tu.” Ustaz Elyas berjalan masuk ke dalam bengkel seni ayahnya. Dia menghulurkan tuala bersih kepada ayahnya untuk membersihkan tangan. Tadi ibu mertuaku melarangku untuk masuk dapur memandangkan kedua-dua adik iparku sudah sibuk menolong. Hasilnya aku membawa diri ke bengkel bapa mertua aku ini dan Allah merupakan sebaik-baik perancang kerana aku tak menyesal menapakkan kaki ke sini.







“Mak, ayah kami balik dulu ye? InsyaAllah sampai sana Mar call.” Aku menyalami tangan ibu dan bapa mertuaku. Mereka hanya mengangguk dengan senyuman tersungging di bibir. Qaisara dan Qairiah terus memelukku apabila tiba giliran mereka untuk bersalaman. Walaupun tak lama di rumah mertua, aku dah dapat rasakan nilai kekeluargaan yang tinggi disemai didalam keluarga ini. Abang Qa’id hanya menjadi pemerhati dan aku perasan yang dia bukan seorang yang banyak bercakap tapi seperti acik ustaz dan bapa mertuaku, dia juga seorang yang murah dengan senyuman.

“Kak jangan lupa beli souvenir kat Qairiah tau?” Ustaz Elyas terus menarik telinga adik bongsunya.

“Tak malu punya orang. Kalau gini terbantut terus niat abang nak beli ole-ole kat adik.” Qairiah sudah mencebik merajuk dengan acik ustaz yang boleh tahan suka menyakat.

“Tak apa, kalau abang ngah tak nak beli biar akak beli ye? Nak apa-apa terus text akak okey?” Muka Qairiah bertukar ceria dan tubuhku dipeluk gembira. Adik beradiknya yang lain terus mengetawakannya. Biasalah anak bongsu memang manjanya lain sikit.

“Abang suruh Kak Mar beli keychain tak pun baju I love London je kat adik,” sakat acik ustaz itu lagi. Qairiah terus memukul lengan acik ustaz tanda tak puas hati.

“Dah, dah tunjuk perangai mengada pula depan Kak Mar. Kak Mar, nanti Qaisara nak pesan barang sikit boleh? Kalau ada Kak Mar belikan dulu nanti Qaisara bank-in duitnya.” Adik bawah Ustaz Elyas ini memang matang sedikit dari Qairiah.

“Tak apa, nak apa terus text nanti Kak Mar beli. Pasal duit tak payah risau sebab akak ada fefeeling nak kosongkan poket acik ustaz akak ni,” gurau aku sambil mengenyitkan mata kepada Ustaz Elyas. Terlupa seketika yang ibubapa mertua aku ada kat depan aku ini aje hehehe...

“Nakal.” Ustaz Elyas mencubit pipiku perlahan.

“Ehem! Esok pukul berapa bertolaknya?” soal Abang Qa’id yang tersipu malu dengan gelagat kami tadi. Pemalu sungguh Abang Qa’id ini. Terasa nak lamarkan dia untuk Marissa. Hmm boleh ke?

“InsyaAllah pukul 11 pagi flight kami tu. Pukul 9 macam tu dah keluar dari rumah rasanya,” jawab acik ustaz itu. Ala sempat sangatlah sebab bukan jauh sangat pun rumah kami dengan KLIA itu.

“Baik. Kalau macam tu esok insyaAllah kalau tak ada aral melintang, kami ke lapangan terbang.” Okey sekarang ini aku sedang berusaha untuk menahan gelak. Serius aku cakap yang dua beradik ini memang stok skema. Gerenti murid harapan guru zaman sekolah dulu.

“Baiklah mak, ayah. Kami bertolak dulu, nak singgah rumah Makcik Aisyah sekejap. Assalamualaikum.” Suka gila aku bila acik ustaz ini tak lupa akan janjinya. Aku melambai ke arah keluarga mertuaku. Yang semangat membalas hanya Qaisara dan Qairiah. Mak, ayah dan Abang Qa’id cuma mengangkat tangan sedikit. Hehe nasib merekalah dapat menantu sengal macam aku.









Natural History Museum, London.

Ya Allah nak tergelak sakan aku dengan Marissa apabila acik ustaz itu mengajak kami ke muzium pada hari kedua tiba di London. Aku dan acik ustaz itu menumpang di rumah Marissa malam semalam dan ikut perancangan akan check-in hotel hari ini selepas makan tengah hari. Maka dengan langkah tak berapa nak rela kami ke muzium ini juga dan seperti aku jangkakan, muka acik ustaz itu ceria bagaikan budak-budak mendapat gula-gula percuma.

“Subhanallah, besar kan dinosaur ni?” Aku perasan yang Marissa masih berusaha menahan tawa. Aku hanya tersengih lalu mengangguk sahaja dengan telatah acik ustaz ini.

“Kalau nak tahu, muzium ni dibuka untuk orang awam dari tahun 1881 dan sejak dari itu makin banyak koleksi ditempatkan disini. Dah nama pun Natural History Museum maka yang dikumpul memang berkaitan dengan alam semulajadi dan Mar pun suka melawat tempat ni waktu kecil dulu. Ada spesimen binatang pra-sejarah dan macam abang tengok sekarang ni mereka membina replika dinosaur yang nampak seperti hidup dan boleh bergerak. Tarikan muzium ini bukan hanya pada haiwan tapi kepada benda-benda mikroskopik dan batuan juga.” Aku menjelaskan setakat mana yang aku ingat. Marissa? Dia dah lari ke mana untuk menghamburkan tawa yang tersimpan mungkin.

“Untung Mar dah dapat tengok benda-benda ni dari kecil. Waktu kecil dulu, keluarga abang tak macam sekarang. Ayah bekerja sebagai penjual aiskrim dan mak berniaga kuih-muih. Arwah atuk dulu pernah saran ayah untuk kerja polis tapi ayah tak mahu sebab dia lebih suka berniaga dan ayah tak suka kerja yang kasar-kasar macam tu. Memang kehidupan kami tak mewah tapi ayah dan mak sentiasa ada masa untuk kami adik beradik. Kami sangat menantikan hujung minggu kerana masa itulah mak dengan ayah akan membawa kami adik beradik berjalan-jalan naik kereta Nissan Sunny ayah dulu. Abang Qa’id, Qaisara dan abang akan duduk dibelakang manakala Qairiah pula diriba mak di tempat duduk hadapan. Bila umur Qairiah tiga tahun macam tu, Qaisara yang meriba Qairiah ditempat duduk belakang sebab takut ayah tak nampak cermin pandang tepi. Tempat yang kami pergi selalunya tempat yang tak payah bayar duit macam air terjun ke pantai ke tak pun tepi tasik. Biasalah orang tak mewah.” Fahamlah aku sekarang kenapa Ustaz Elyas teringin untuk melawat muzium ini. Aku terus memeluk lengan acik ustaz itu.

“Maaf Mar ketawakan abang dalam hati tadi sebab abang macam budak-budak nak melawat muzium.” Ustaz Elyas tersenyum lalu mengusap kepalaku.

“Tak apa sebab Mar tak tahu. Risa tu pergi jauh sebab gelakkan abang ke apa? Muka budak tu memang nampak sangat tengah tahan gelak.” Aku ketawa sambil mengangguk membenarkan kata-kata acik ustaz itu.

“Jom kita tinggalkan dia. Sekarang kita tengah honeymoon kan?” Ustaz Elyas meraih pingangku dan kami keluar dari muzium. Okey sekarang masa untuk bercinta puas-puas!

****************************************************************************

Alhamdulillah..rentetan kejadian pembikinan

10am - breakfast

11.30am - on laptop, buka FB melalut sebentar dan mula membuka Word

12pm - mula menaip sambil dengar Asma Allah by Sami Yusuf, Kehidupan by In-Team......

1.10pm - berhenti solat Zohor dan makan tengah hari

2.00pm - sambung menaip sambil melalut buat benda lain juga hahaha~

4.12pm - berhenti solat Asar dan selesai solat sambung menaip sehingga sekarang ditemani aktiviti-aktiviti sengal yang lain huhu~

5.50pm - siap juga~ Alhamdulillah 

okey macam biasa tak suka ka apa sila komen. (^-^)v

Sunday, September 14, 2014

Cerpen : Oh Ustaz? Yes Tuan! (Part 10)

[kredit]  

Petang itu selepas Asar, aku mengajak Ustaz Elyas untuk menziarah Makcik Aisyah. Alang-alang dah sampai sini agak keterlaluanlah jika langsung tidak menjenguk wanita yang banyak menabur budi kepadaku.

“Assalamualaikum, makcik!” aku melaungkan salam dihadapan pintu rumah Makcik Aisyah yang tertutup. Pelik juga kerana selalunya Makcik Aisyah akan membuka pintu rumahnya sambil mengaji atau menyulam selepas solat Asar.

“Sayang, abang rasa Makcik Aisyah tak ada kat rumahlah.” Aku mengangguk akur setelah tiga kali salam kuberi tidak bersahut.

“Kita pergi makan ABC nak? Nanti kita datang sini lagi.” Pujuk acik ustaz itu lagi. Kami berjalan kaki menuju ke warung Mak Temah yang terletak betul-betul dihadapan pantai. Memang syok pekena ABC sambil menikmati permandangan petang. Kereta kami biarkan sahaja dihalaman rumah Makcik Aisyah.

“Dulu abang selalu juga lepak kat sini dengan geng-geng abang zaman sekolah dulu. Kat sinilah port paling ideal nak mengurat awek haha..” Aku dah mula menayang muka masam. Kurang asam punya acik ustaz! Sengaja dia nak bagi aku cemburu. Tiba-tiba aku mendapat satu idea hehehe..

“Oh ye ke? Takat mengurat awek-awek kampung ni apa class? Dari zaman universiti lagi macam-macam jenis lelaki mengurat Mar sampai malas nak layan. Oh hari tu pun kat masjid ada makcik yang berkenan nak buat Mar jadi menantu dia.” Terdiam terus acik ustaz itu mendengarkan kata-kata aku. Haaa kacau aku lagi?

“Mar layan ke?” pendek aje soalan acik ustaz itu menunjukkan dia dah mula cemburu. Masa-masa inilah aku rasa nak gelak guling-guling tapi aku tahankan aje.

“Kenapa pula tak layan? Semuanya anak-anak datuk, tan sri dan ada juga kerabat. Rugilah Mar kalau tak layan.”  Hakikatnya aku tak pernah kisah pun pasal darjat mereka dan memang aku tak layan. Buang masa sahaja melayan lelaki yang aku tahu cuma tertarik pada luaran dan kaki perempuan!

“Laa kenapa senyap? Tak suka dengar cerita Mar ke?” Acik ustaz itu membekukan diri sebelum bangun membayar harga ABC. Mukanya masam mencuka. Aku hanya mampu ketawa dalam hati. Padan muka nak bagi aku cemburu sangat kan?

Kami berjalan menyelusuri pantai tapi dari warung tadi Ustaz Elyas mendiamkan diri. Mungkin sedang mengawal api cemburu. Aku yang dah tak tahan dengan silent treatment acik ustaz ini terus mengapai tangannya.

“Tadi saya berbohong.” Acik ustaz itu terus menayang muka terkejut katak.

“Maksud Mar?”

“Saya tak pernah layan mana-mana lelaki yang menghulurkan salam perkenalan kepada saya kecuali yang saya memerlukan khidmat mereka.” Berkerut-kerut muka acik ustaz itu dengan peneranganku.

“Saya cuma akan bercakap dengan mereka ketika berurusniaga tak lebih dari itu. Dari dulu lagi saya terapkan dalam diri supaya tidak melayan lelaki yang hanya mahu mengambil kesempatan keatas diri saya. Pernah juga terlintas yang saya tidak mahu berkahwin kerana saya yakin saya boleh hidup dengan baik tanpa suami disisi.” Aku menarik nafas sebelum meneruskan cerita.

“Tapi semuanya berubah apabila saya terjumpa dengan seorang acik ustaz yang berjaya membuat saya menangis dengan hanya mendengar ceramahnya. Dalam diam dia juga berjaya menembus tembok hati saya dengan jayanya.” Aku menghadiahkan senyuman untuk lelaki yang berjaya menakluki hatiku. Tak perlu banglo lima tingkat dan kereta Lamborghini, Ustaz Elyas berjaya memiliki hatiku dengan gayanya tersendiri.

“Betul ni?” soal acik ustaz itu dengan mata bercahaya. Aku rasa Puss in Boots pun kalah dengan mata acik ustaz ni sekarang.

“Betul kecuali yang part makcik kat masjid tu. Dia berkenan dengan saya dan Marissa. Katanya dia ada tiga anak lelaki yang masih bujang.” Ustaz Elyas masam semula. Aduilah acik ustaz! Betullah kata maknya yang dia ini ada perangai macam kanak-kanak tadika. Sabar jela.

“Isy jangan risaulah! Masa tu mama ada dan dah beritahu yang saya dah kahwin.” Aku mencubit pipi Ustaz Elyas. Merah jugalah pipi acik ustaz itu aku kerjakan. Geram sebab senang sangat nak merajuk bagai. Ceit!

“Kalau mama tak ada awak diamkan jela ye?” rajuk acik ustaz itu lagi. Aduilah ini memang tahap budak tadika.

“Isy taklah, dah ada acik ustaz comel macam ni takkanlah nak yang lain.” Lebar sengihan Ustaz Elyas mendengarkan kata-kataku. Nasib baiklah aku ada juga ilmu memujuk kanak-kanak dan warga emas huhu...

“Haa baru nampak hensem. Tak payah cemburu atau nak buat Mar cemburu sebab masa kita atas dunia ni tak lama jadi jangan bazirkan dengan benda-benda negatif okey?” Aku terdengar acik ustaz itu beristighfar panjang. Mungkin menyesal kerana terlalu mengikut perasaan.

“Sayang berjaya buatkan abang jatuh cinta lagi kat sayang. Alhamdulillah abang ada seorang isteri yang boleh ingatkan abang bila abang lupa.” Dia mengenggam erat tanganku dan kami berpatah balik ke rumah Makcik Aisyah.










“La tadi Mar datang ke sayang? Maaflah makcik pergi ke jeti tadi pergi tengok ikan. Rezeki kamu Mar, malam ni kamu berdua makan kat sini boleh?” pinta Makcik Aisyah. Ketika kami sampai tadi, kebetulan Makcik Aisyah baru sahaja pulang. Sempat juga kami membuat drama jejak kasih walaupun baru minggu lepas kami berjumpa.

“InsyaAllah boleh makcik. Nanti saya telefon mak saya beritahu.”

“Tapi Mar tak boleh tidur sini tau makcik? First time balik rumah mertua ma..” Makcik Aisyah terus ketawa mungkin kelakar bila aku membuat mimik muka takut padahal bukan ada apa-apa pun.

“Tak apa makcik faham. InsyaAllah lain kali kamu berdua tidurlah rumah makcik ye?” Serentak aku dan acik ustaz itu mengangguk.



Malam itu kami membuat stimbot makanan laut. Rezeki aku dapat makan udang galah besar-besar dan ketam sepuas-puas hatiku. Menggeleng acik ustaz itu melihatkan seleraku yang bertambah. Makcik Aisyah lagi menggalakkan aku makan. Katanya seronok bila tengok aku makan berselera macam itu sebab selalunya aku makan sopan aje depan dia hahaha..

“Tak apa bukan selalu Mar dapat makan macam ni kan? Lain kali kalau Mar datang lagi, kita masak macam ni lagi ye?” Pantas aku mengangguk setuju.

“Perlahan-lahan sikit makan tu. Tengok? Kan dah comot ni.” Ustaz Elyas mengesat tepi mulutku dengan jarinya. Malu sendiri aku dengan kelakuan romantis acik ustaz itu didepan Makcik Aisyah yang sudah tersenyum-senyum melihat gelagat kami.

“Tak apa lain kali kalau Mar nak makan fresh seafood cakap je biar abang pergi cari.” Alahai baik sungguh hatimu acik ustaz! Aku tersenyum lebar dan meneruskan suapanku. Untuk menunjukkan rasa terima kasihku, aku mengupas seekor udang galah dan menyuap ke mulut acik ustaz itu. Terlupa pula yang kami kini berada dirumah Makcik Aisyah. Nasib baiklah Makcik Aisyah buat-buat tak nampak hehehe..




Selepas solat Maghrib berjemaah, kami duduk bersantai di pangkin depan rumah Makcik Aisyah. Berbual sambil menikmati angin malam. Lebih seronok apabila Makcik Aisyah menghidangkan biskut kering dengan air kopi. Memang best!

“Makcik nak pesan apa-apa tak? Lagi dua hari kami nak ke London. Kalau makcik nak apa-apa cakap je Mar belikan.” Makcik Aisyah tersenyum sebelum menggelengkan kepalanya.

“Tak apa Mar, nanti berat pula kamu nak bawa balik.”

“Alah makcik, takpe sebab Mar dah ada tukang angkat beg.” Sengaja aku menjuihkan mulut ke Ustaz Elyas yang hanya tersenyum dari tadi.

“Isy nakal tak habis-habis! Tak apa Mar, kalau nak beli sangat pun, belikan sahaja magnet peti ais untuk makcik.” Rasanya Makcik Aisyah dah mula bertoleransi. Tak apa nanti sedozen magnet peti ais aku beli untuk Makcik Aisyah.

“Mar pergi negara orang tu baik-baik ye? Semoga selamat pergi dan pulang.” Aku hanya mengangguk. Sayu pula rasanya nak tinggalkan Makcik Aisyah. Rasanya sempat lagi kalau aku nak beli tiket untuk angkut Makcik Aisyah sekali.

“Makcik nak ikut Mar tak? Boleh jalan-jalan.” Tersedak Makcik Aisyah dengan cadanganku. Paling tak boleh tahan, acik ustaz itu pun terbatuk-batuk sama. Aku yang terlebih sayang Makcik Aisyah segera mengurut-urut belakangnya. Bila dia dah lega baru aku urut belakang acik ustaz haha..

“Apa kamu merepek ni Mar? Kamu ni nak pergi berbulan madu. Tak kuasa makcik nak jadi tiang lampu!” Aku terus tergelak mendengar ayat ‘tak kuasa’ Makcik Aisyah.

“Mar tanya je. Tapi kalau makcik nak ikut cakap je, Mar terus tempah tiket.”

“Tak mahulah Mar. Masa bulan madu inilah kamu suami isteri saling mengenali dan memupuk kasih sayang. Gunakan sebaiknya masa berdua itu. InsyaAllah ia akan menjadi kenangan untuk sepanjang hayat.” Sayu sahaja kedengaran suara Makcik Aisyah. Mungkin dia teringat akan arwah suaminya. Aku terus memeluk tubuh Makcik Aisyah. Tak betah aku melihat wanita yang banyak budi kepadaku ini bersedih.

“InsyaAllah Mar dengar nasihat makcik.”

“Ustaz, Mar ni masih lagi belajar tentang Islam. Bukan makcik nak mengajar ustaz tapi makcik harap sangat ustaz tolong ajar Mar dengan penuh kasih sayang. Makcik percaya dengan cara didikan sebegitu, Mar boleh menjadi Muslimah yang disegani.” Ustaz Elyas terus mengangguk. Aku pula dah mula nak banjir kat sini. Aduilah Makcik Aisyah...

“InsyaAllah makcik. Saya sayangkan Mar dan saya akan mendidik dia dengan penuh kasih sayang. Terima kasih makcik sebab selama ini banyak mengajar isteri saya ini.” Haa mulalah acik ustaz ini nak jadi skema. Kami berhenti bersembang setelah mendengar azan Isyak mula berkumandang.







“Makcik kami balik dulu ye? InsyaAllah nanti Mar datang lagi.” Pamitku setelah kami selesai solat Isyak berjemaah. Bukan apa, agak melampau juga kalau aku berlama-lama dirumah Makcik Aisyah sedangkan aku sepatutnya menghabiskan masa dengan keluarga mertuaku.

“Baiklah. Kirim salam makcik kat keluarga sebelah sana. Mar jaga diri ye nak?” Aku terus mengangguk. Air mata aku ini mulalah nak menitis. Suka benar buat drama sedih bila dengan Makcik Aisyah ni.

“InsyaAllah. Makcik pun kalau ada rasa tak sedap badan ke rindu kat Mar ke, call ye? Mar sanggup terbang balik dari London nun.” Makcik Aisyah ketawa dengan kata-kataku. Ustaz Elyas pula tersengih sambil menggeleng kepala dengan telatahku. Nasib kaulah acik ustaz oii...

“Baiklah kami gerak dulu? Assalamualaikum.” Aku melambai-lambaikan tanganku kepada Makcik Aisyah sehinggalah kelibatnya hilang dari pandangan. Kalau orang tak tahu mesti ingat budak sengal manalah yang melambai dengan kepala terjengul luar tingkap kereta.

“Sudahlah tu. Nanti esok sebelum balik kita singgah sini lagi okey?” Aku terus tersenyum dengan pujukan Ustaz Elyas. Lengannya aku paut dan aku lentokkan kepalaku ke bahunya. Ala bawa kereta auto aku jadi memang tak kisahlah kalau nak beromantik sakan. Lainlah kalau bawa kereta manual dia tu, boleh kemalangan tahu?

“Sayang abang!” Aku melihat bibirnya mengukir senyum mendengarkan kata-kataku.


“Sayang my naughty wife ini juga.” Katanya sambil menunduk sedikit untuk mengucup ubun-ubunku. Hatiku bertambah seronok dan rasa bahagia mula bercambah. Okey Maritza! Lepas ini operasi bermesra dengan keluarga mertua pula huhuhu...


***************************************************************************
Ohoi esok sudah kilija~ Memang saya rasa cerpen ni dah jadi tahap novel pendek dah ni. Okey macam biasa tak suka ka apa sila komen....

(^-^)v

Saturday, September 13, 2014

Isteriku Ratu Ais - Bab 45

[kredit]  

Tiba di lapangan terbang, mereka terpisah apabila Muiz ke bahagian penerbangan luar negeri dan mereka ke penerbangan domestik. Baik Zimam mahupun Ayyash masing-masing nampak kagum dan mulut mereka mula berceloteh dengan bahasa yang sukar untuk difahami oleh Firdaus dan Adriana.

“Suka ye?” agah Adriana pada Zimam yang berada didalam dukungan Firdaus bersama Ayyash. Firdaus sudah menguruskan segala-galanya dan kini mereka hanya menunggu masa untuk berangkat. Baik Ayyash mahupun Zimam, kedua-duanya tak mahu lepas dari dukungan Firdaus. Adriana membiarkan sahaja kerana tahu kedua-dua anaknya suka bermanja dengan papanya.

“Kalau selalu macam ni abang tak payah pergi gym angkat berat. Dukung je budak berdua ini dah boleh timbul segala urat ketang.” Adriana ketawa dengan lawak sengal Firdaus. Zimam dan Ayyash turut ketawa mungkin kerana seronok membuli papa mereka.

“Tak apa nanti mamanya malam kang abang angkat.” Firdaus galak mengetawakan Adriana apabila Adriana sudah memerah mukanya. Adriana mencubit pipi Firdaus geram. Nasib baiklah suaminya tengah mendukung kedua-dua anaknya kalau tak mahu juga dihadiahkan jurus cubitan berbisa.

“Kali ni mama sayang ada pesan apa-apa tak?” soal Firdaus tatkala teringat akan kenangan bulan madu mereka dahulu. Berpeluh ketiaklah juga mencari barang-barang yang dipesan oleh Datin Hafsyah.

“Tak adalah pula. Tak tahulah kalau malam nanti dia call suruh beli apa-apa,” jawab Adriana dengan wajah tanpa perasaan. Tahu sangat dengan telatah Datin Hafsyah yang suka memborong barang-barang dari pulau bebas cukai itu.

“Tak apa kalau mama nak apa-apa cakap aje nanti abang pergi beli.” Adriana mengangguk laju. Dari dahulu Firdaus tak pernah merungut jika disuruh membeli apa-apa nak-nak lagi jika dia ke luar negara atau ke mana-mana.

“Dah jom.” Mereka menuju ke balai berlepas apabila waktu untuk berlepas semakin hampir.







“Assalamualaikum. Kamu sihat Jais?” Firdaus mendapatkan Jais yang sudah menunggu di kawasan menunggu.

“Waalaikumussalam. Sihat Encik Firdaus. Wah dah berempat sekarang.” Jais menjabat tangan Firdaus. Zimam dan Ayyash yang  tidur diletakkan didalam kereta sorong bayi berkembar.

“Alhamdulillah rezeki dari Allah.”

“Kalau esok Encik Firdaus ada masa, jemputlah datang ke rumah saya. Ada kenduri sikit. Adik perempuan saya kahwin.” Firdaus diam sejenak sebelum mengangguk. Tak salah jika mereka sekeluarga menerima pelawaan Jais lagipun dia dan Adriana belum lagi merangka jadual percutian mereka.

“InsyaAllah kami datang. Nanti hantarkan alamatnya pada saya.” Jais tersenyum gembira dengan kesanggupan Firdaus untuk meraikan majlis adik perempuannya.

“Baiklah Encik Firdaus, ini kunci keretanya. Mari saya tolong angkatkan beg.” Belum sempat ditegah, bagasi mereka diangkat oleh Jais yang segera berlalu ke arah tempat memarkir kenderaan.











Mereka menginap di hotel The Datai kali ini untuk menikmati suasana menginap di bilik yang betul-betul berhadapan dengan pantai dan hutan hujan. Almaklumlah Firdaus amat suka melihat permandangan matahari terbit dan terbenam jadi lebih afdal mereka memilih bilik hotel yang memudahkan mereka menikmati permandangan tersebut.

“Untuk bilik kita ni ada private beach tapi private beach pun, Ana jaga aurat ye?”nasihat Firdaus sambil membantu isterinya mengemas bagasi-bagasi. Zimam dan Ayyash sedang minum susu sambil menonton video mengenal huruf-huruf jawi. Sengaja Firdaus dan Adriana mahukan anak-anak mereka mengenal huruf-huruf al-Quran sebelum ABC. Anak-anak juga dibiasakan mendengar alunan ayat-ayat al-Quran disamping baik Adriana ataupun Firdaus akan membaca al-Quran selepas solat didepan anak-anak mereka.

“Ye. Kita keluar petang sikit ye? Penatlah pula,” Adriana mula berbaring diatas tilam empuk bersaiz King.

“Okey kita keluar lepas Zohor nanti okey? Sekarang sayang pergi bersihkan diri dulu sebelum nak berehat ke apa. Anak-anak biar abang tengok-tengokkan.”

“Abang kata tadi nak angkat Ana?” tanya Adriana nakal sambil menghulurkan tangannya minta diangkat.

“Eh abang bukan cakap malam nanti ke? Wooo dah tak menyempat dah ke sayang?” Firdaus tersenyum nakal dengan telatah isterinya yang sudah menayang muncung penguin.

“Tak naklah!” Adriana pura-pura merajuk. Bukan selalu dia dapat membuat perangai dengan Firdaus. Sesudah bergelumang dengan dunia surirumah tangga, dia perasan yang dirinya menjadi matang sedikit dari sebelum ini dan masa bermanja juga berkurangan.

“Serius tak nak?” soal Firdaus dengan senyuman nakal. Firdaus segera melompat ke atas katil dan mula menggeletek Adriana. Terjerit-jerit jugalah Adriana digeletek si suami yang dah mula nak ber’sengal’an dengannya. Mungkin terkejut dengan suara Adriana yang menjerit, Zimam dan Ayyash mula menangis.

“Alamak operasi bulan madu tergendala seketika! Ana pergi mandi ye sayang? Biar abang tengokkan budak-budak tu.” Firdaus segera melompat turun dari katiL dan berlari ke ruang tamu dimana Zimam dan Ayyash berada. Adriana ketawa melihat aksi lompatan kijang Firdaus. Tuala hotel digapai dan kini dia mahu membersihkan badannya.









Mereka sekeluarga melawat Galeria Perdana selepas menikmati makan tengah hari di hotel. Galeri yang menempat hadiah-hadiah yang diterima oleh mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad. Dari sekecil-kecil hadiah sehinggalah sebesar-besar hadiah yang diteima oleh mantan Perdana Menteri dipamerkan di galeri tersebut.

“Bagi abang Tun Dr Mahathir mempunyai pemikiran yang berbeza dan sentiasa berfikir ke hadapan. Beliau antara pemimpin yang abang hormat. Tapi apa-apa pun Rasulullah S.A.W ialah pemimpin terbaik dan patuh dicontohi oleh para pemimpin masa kini.” Firdaus melontarkan pendapatnya. Adriana mengangguk setuju. Tiada manusia yang sesempurna Rasulullah S.A.W. didunia ini tapi sebagai umat Islam kita haruslah mencontohi akhlaq baginda dan mengikut sunnahnya dengan harapan kita dikurniakan syafaat baginda di akhirat kelak.

“Apa pendapat sayang jika hadiah yang diterima dipamerkan sebegini?” soal Firdaus tiba-tiba. Zimam dan Ayyash didalam kereta sorong bayi jadi senang sikit dikawal kedua-dua anaknya itu.

“Lebih baik begini dari dapat terus simpan lagipun si pemberi mesti rasa dihargai jika melihat hadiah yang diberi ada dipamerkan untuk tontonan rakyat kerana hadiah diberi pun untuk Malaysia.”

“Betul juga. Lagipun jika dipamerkan begini dapat mengelakkan fitnah. Tak gitu?” Adriana ketawa dengan gaya sengal Firdaus.

“Alamak sayang, Zimam dengan Ayyash dah nombor dua la!” Adriana memandang Firdaus pelik. Apa kejadahnya yang dikatakan oleh suaminya itu?

“Diorang buang air besar. Tengok muka Zimam dengan Ayyash macam resah-resah macam tu memang petanda tengah meneranlah tu.” Adriana segera memeriksa lampin pakai buang kedua anak-anaknya. Memang sah anak-anaknya sedang membuang. Dengan pantas dia menolak kereta sorong bayi ke tempat menukar lampin berdekatan tandas Firdaus yang rajin lagi bapa mithali turut mengikutinya. Sejak dari dulu memang suaminya akan membantu dalam menguruskan anak-anak apabila dia tidak terikat dengan kerja.

“Meh sini abang bersihkan Zimam dulu sebab muka dia dah menunjukkan tanda lega.” Adriana terus ketawa dengan kata-kata Firdaus. Firdaus memang pakar dalam meneka mimik muka anak-anaknya. Zimam diuruskan oleh Firdaus manakala Adriana menguruskan Ayyash. Dari hujung mata Adriana dapat melihat ketangkasan Firdaus dalam membersihkan anak mereka. Selesai membersih, suaminya segera mencapai beg berisi barangan anak-anak mereka lalu meletakkan bedak bayi dan menukarkan lampin Zimam. Memang pantas tak sampai lima minit, Zimam dah berlampin baru. Tak sempat nak menangis pun sebab Firdaus pandai melayan.

“Dah siap ka cheq? Abang nak pi caghi sorbet.” Firdaus yang cuba bercakap loghat utara membuatkan Adriana ketawa lagi. Ada sahaja telatah suaminya yang membuatkan dirinya ketawa. Sukar hendak menjadi Ratu Ais apabila bersuamikan lelaki seperti Firdaus.

“Siap dah.” Zimam yang tidak mahu duduk didalam kereta sorong bayi didukung oleh Firdaus manakala Ayyash diletakkan didalam kereta sorong bayi.

“Panas-panas gini memang sedap pekena ayaq batu.”

“Udahlah tu abang oii. Tak sesuai cakap Kedah abang ni.” Firdaus menayang muka selamba lalu berjalan menuju ke arah kafetaria.

“Siapa lambat kena belanja!” Firdaus memecut laju meninggalkan Adriana yang sudah tercengang. Ya Allah! Anak dah dua orang tapi perangai kalah kanak-kanak ribena! Adriana menggelengkan kepala sambil berjalan perlahan. Tak kuasa dia nak berlumba dengan suaminya di muzium ini. Tak pasal-pasal nanti kena halau. Dari tadi Firdaus asyik juga mengambil gambar dengan kamera DSLR. Zimam dan Ayyash turut dipaksa menjadi model setiap kali dia mehu mengambil gambar. Nasib baik anak-anaknya dah terbiasa huhu..







Destinasi kedua mereka ialah Oriental Village. Dari sini mengikut rancangan Firdaus, mereka akan naik kereta kabel dan akan berjalan-jalan sambil mengambil gambar permandangan di Sky Bridge nanti. Mereka berhenti untuk solat Asar apabila azan Asar berkumandang sebelum menaiki kereta kabel. Solat mesti diutamakan walaupun dimana sahaja mereka berada.

SkyBridge, terletak diatas Gunung Machinchang 708m dari aras laut betul-betul memukau dan Firdaus seperti biasa tak lepas kamera dari tangannya. Zimam dan Ayyash turut nampak kagum dengan permandangan dari jambatan langit ini. Dari dalam kereta kabel tadi mereka berdua langsung tak gayat dan nampak sangat teruja. Mulut kedua-duanya berceloteh kalah bertih jagung dengan bahasa yang tidak difahami tapi Firdaus dan Adriana layankan aje. Nasib baik hanya mereka sekeluarga sahaja didalam kereta kabel tadi.

“Subhanallah, cantikkan sayang? Bayangkan dunia ini pun Allah dah ciptakan secantik ini macam mana pula dengan syurga yang memang keindahannya tak tercapai dek akal manusia.” Firdaus membuat tadabbur alam dengan caranya sendiri.

“InsyaAllah dengan rahmat Allah kita akan ke syurga selagi mana kita hidup berpandukan al-Quran dan sunnah. Kadangkala abang takutbila fikirkan cukupkah dengan apa yang abang kerjakan sekarang untuk ke syurga Allah.” Mata Firdaus mula bergenang dan berjaya membuatkan Adriana terkesan sekali. Nasib baik pengunjung yang lain agak leka dengan keindahan alam jadi tak perasanlah akan gelagat mereka laki bini.

“Abang, jika ada rezeki kita akan ditemukan di syurga insyaAllah. Alhamdulillah Ana bahagia dengan abang. Abang janganlah sedih-sedih macam ni.” Adriana mengesat air mata Firdaus dengan hujung jarinya. Firdaus segera tersenyum dengan tingkahlaku Adriana. Isteri yang menyenangkan dan sanggup menjadi surirumah semata-mata untuk menjaga anak-anak mereka.

“InsyaAllah. Oii budak-budak jangan jalan jauh-jauh!!” Firdaus segera mengejar kedua-dua anaknya yang sudah berjalan jauh dari mereka. Pantang lepa sikit dah jauh kedua-dua anaknya itu berjalan. Walaupun masih terkedek-kedek tapi boleh tahan laju juga. Nasib baiklah ciri-ciri keselamatan di SkyBridge ini boleh dikatakan sangat mengagumkan setelah bertahun diselenggarakan. Riuh ketawa Zimam dan Ayyash apabila dikejar oleh papa mereka. Pengunjung yang lain turut tersenyum dengan gelagat anak-beranak itu.







Malam itu mereka menikmati makan malam di The Gulai House. Firdaus sememangnya mahu memberikan pengalaman yang indah buat isteri dan anak-anaknya tak kisah berbelanja lebih asalkan mereka dapat makan makanan yang halal lagi menyelerakan.

“Sejuk je kan kat sini?” Adriana yang sedang menyuap Ayyash hanya tersenyum. Macam mana tak sejuk kalau hotel ini memang terletak di kawasan hutan. Memang bersyukurlah suaminya menempah bilik dihotel ini kerana cuaca Langkawi memang panas.

“Mam mam..” Zimam minta disuap makanan apabila Firdaus terleka berbual dengan Adriana. Firdaus segera menyuap bubur nasi dengan ikan yang dihancurkan kepada anaknya itu. Zimam bertepuk tangan gembira apabila disuapkan makanan.

“Alahai comelnya anak papa.” Firdaus mengesat bibir Zimam yang comot sedikit dengan bubur.

“Memang betullah orang cakap kalau suapkan anak makan kita ni tak makan pun rasa kenyang.”

“Ana selalu suap diorang lepas tu suap sekali kat mulut Ana. Jimat masa. Kalau nak makan dengan set meja bagai tu selalunya tunggu abang balik,” luah Adriana jujur. Bukan apa, kadang-kadang baru aje nak menyuap, anak-anaknya sudah terjaga dari tidur dan minta dilayan. Lebih baik makan sekali sahaja dengan mereka.

“Kesian kat sayang. Tak apa, bila abang balik aje, Ana rehat okey? Biar kita bergilir-gilir jaga anak-anak. Kalau asyik Ana je yang jaga, nanti anak-anak tak rapat dengan abang,” cadang Firdaus. Dia ada membaca buku tentang penjagaan kanak-kanak dimana pakar mendapati, bapa yang banyak membantu dalam menjaga anak-anak lebih rapat dengan anak-anak berbanding yang hanya melingkar di sofa. Disamping ianya juga dapat membantu dalam pembentukan emosi anak-anak lelaki khususnya.


“Okey. Terima kasih ye abang?” Adriana mengenyitkan sebelah matanya kepada Firdaus. Firdaus membuat aksi bagaikan menangkap kenyitan mata Adriana dan dimasukkan ke dalam hatinya. Lawak memang lawak tapi itulah yang membuatkan rumahtangga mereka sentiasa ceria dan bahagia. Pelayan yang datang membawa makanan hanya tersenyum dengan gelagat suami isteri itu. Adriana pula terus bertukar karakter menjadi Ratu Ais dihadapan orang lain. Tabiat yang tak boleh dikikis dan sudah sebati didalam dirinya.

***************************************************************************

Waa akhirnya siap juga update untuk novel IRA ni huhu dok excited update cerpen-cerpen hahaha~insyaAllah ada masa saya update lagi ye novel dengan cerpen acik ustaz tu. Macam biasa tak suka ka apa sila komen. InsyaAllah untuk perbaiki kualiti penulisan saya juga (^-^)v


bayangkan Firdaus dukung Zimam dengan Ayyash macam ni..yang belakang tu soon~hahaha