Kapitalis

Sunday, June 8, 2014

Cerpen: Bercinta dengan Mamat Alien (Part 3)

EXO D.O 

“Raisha, bangun weh!” Pantang betul aku apabila dikejutkan sebelum jam aku berbunyi. Kalau nak ajak qiam sekalipun beritahu la sebelum masuk tidur tadi! Tidur dikampung nenek aku memang best! Tidur tak payah pasang penyaman udara atau kipas! Sejuk sampai ke tulang woo..tapi apa mamat ni nak pagi-pagi? Dengan malas aku membuka mata. Mamat itu memandangku dengan pandangan tak puas hati.

“Kenapa?” soalku sambil menenyeh-nenyeh mata.

“Kau ni ganas sangat apasal? Tak pasal-pasal aku cium lantai tadi kau tau! Tidur sopan sikitlah!” Mamat alien itu menolak tubuhku ke tepi sikit. Hehehe aku sepak dia ke tadi? Kalau dah seronok tidur memang aku dah tak sedar apa.

“Tidur kat bilik aku elok je tapi bila kat sini ganas bukan main,” rungut mamat alien.

“Meh sini!” Tubuhku ditarik ke dalam pelukannya. Aku yang terkejut hanya menurut sahaja.

“Kena peluk kalau tak mesti mengganas lagi,” katanya sebelum memejamkan mata. Aku terkebil-kebil didalam pelukan mamat alien itu tapi sekejap je. Tak sampai dua minit aku dah sambung tidur sebab selesa la pula hehehe...


Buka aje mata pagi itu aku hampir sakit jantung. Entah macam mana boleh pula aku tertidur atas badan mamat alien tu! Malu bukan main tapi dia pun relaks aje tidur siap peluk aku lagi. Dengan kadar cahaya minimum itu aku belek wajah mamat alien itu secara dekat. Hehe mana pernah ada peluang nak tengok up-close? Maka dah ada peluang ni baik aku manfaatkan.

Kulit mamat alien ini boleh dikategorikan cerah tapi tak adalah putih melepak macam Lee Dong Wook tu. Alis mata tebal, hidung boleh kata mancung la juga, lesung pipit disebelah kiri dan kanan, dagu dia berbelah dan bibir dia...gulp! Apasal aku bernafsu pula bila tengok bibir mamat alien ni! Serius seksi dan berbentuk ‘love’ ala-ala D.O dari kumpulan EXO. Hehehe tua-tua aku ni pun minat tau kumpulan EXO tu!

“Hmmghh..” Terkejut aku bila mamat alien itu mengeliat. Cepat-cepat aku tutup mata buat macam konon-konon aku tak terjaga lagi hehehe..

“Sayang bangun sayang..” lembut aje mamat alien itu mengejutkan aku siap usap-usap kepala aku lagi dan dia panggil aku sayang woo..malu!!!! Aku tak mahu bangun boleh tak?

“Bangun sayang, dah nak Subuh ni! Sayang atas badan abang sekarang. Jangan marah kalau abang buat lebih-lebih.” Tangannya dah mula merayap ke pinggangku membuatkan aku terus membuka mata dan memandangnya malu-malu.

“Haa tau takut? Dah cepat bangun, abang nak mandi. Tolong siapkan baju sebab abang nak solat kat surau dengan Naim.” Lambat-lambat aku bangun dari atas badan mamat alien itu. Gila liat nak tinggalkan tempat paling selesa dalam dunia!

“Kenapa gelarkan diri ‘abang’ dan kenapa panggil ‘sayang’?” soalku ketika dia mengambil tuala dari huluranku.

“Sebab rasa seronok.” Pergh! Best betul jawapan dia dan boleh pula dia gelak-gelak sambil melangkah keluar dari bilik. Rasa macam nak sekeh-sekeh je mamat alien ni!


“Awal kamu bangun Raisha? Mana Irfan?” soal nenekku ketika aku turun ke dapur. Rumah nenek aku ni separuh papan separuh batu. Alah standard rumah kampung biasalah! Kampung nenek aku ni kat Kemasek, Kemaman.

“Irfan pergi surau dengan Naim.” Lepas solat Subuh aje aku terus turun ke dapur. Anak dara mana elok tidur lama-lama! Kejap aku ni kira anak dara lagilah kan sebab baru je kahwin dan aku dengan mamat alien tu pun mana pernah.....

“Isk mengelamun pulak dia ni! Nenek tanya, Irfan tu minum kopi ke tidak?” tegur nenek sambil mencubit geram pipiku.

“Hehee..entah Raisha tak pernah tanya. Ala nenek kita buat dua teko la..satu kopi, satu teh,” cadangku lalu aku peluk nenekku dari belakang. Aku ni kira cucu manja nenek aku sebab dulu aku pernah tinggal dengan nenek aku sampai umur 6 tahun. Naim itu pula anak mak long aku yang tinggal bersebelahan dengan rumah nenek. Mak long sengaja buat rumah dekat dengan nenek sebab nak menjaga nenek. Lagipun, dia tahu nenek tak akan mahu tinggalkan rumah pusaka yang atuk aku bina ini.

“Aih bini orang ni tak habis-habis manja dia. Nanti tolong nenek petik kangkung kat belakang tu ye Raisha? Kita buat goreng belacan tengah hari nanti.” Aku mengangguk tanda faham. Senang duduk kampung ni, kangkung tumbuh meliar dan sekitar rumah nenek memang ada macam-macam jenis tanaman. Kalau malas nak ke pasar, nenek kutip sahaja ulam dan sayuran disekitar rumah. Ayam pun nenek ada bela tau! Pak long aku pula memang buat perniagaan ikan air tawar dan membela lembu. Maka senang cakap, nak makan apa pun tak susah kalau duduk sini.

“Assalamualaikum. Waa nenek masak apa ni?” Naim selamba sahaja masuk ikut pintu belakang rumah nenek aku. Dibelakangnya, kelihatan mamat alien itu masuk dengan menjinjit beg plastik ditangan.

“Waalaikumussalam. Nenek buat pulut dengan ikan goreng pagi ni. Irfan biasa makan macam ni ke?” soal nenekku ramah. Mamat alien itu menayang muka blur. Mungkin kejutang budaya sebab dia ni bangsa English breakfast rasanya.

“Tak biasa tapi tak apa boleh cuba.” Mamat alien itu tersenyum ke arah nenek aku.

“Ni beli apa?” Aku mengambil beg plastik ditangan mamat alien itu.

“Kuih. Karipap tu baru je digoreng tu yang panas-panas. Abang tergoda maka...” Irfan tersengih sambil mengambil sebiji karipap dari dalam plastik. Aik dia ni nak ber’abang-sayang’ dengan aku depan orang ke?


“Okey,” aku menyalin karipap yang masih berasap itu ke dalam pinggan.

“Raisha, letaklah pulut untuk Irfan tu,” arah nenekku yang sedang mengeluarkan ikan goreng dari kuali. Aku mengangguk lalu menyenduk pulut untuk mamat alien itu.

“Sayang, tak mahu banyak sangat. Abang tak makan berat pagi-pagi.” Entah bila dia ada kat sebelah aku pun aku tak perasan. Dia mengambil pinggan dari tangan aku dan mengeluarkan sedikit pulut yang sudah aku letak.

“Ke sayang nak makan sepinggan dengan abang?” Adui mamat ni dah kenapa? Geli aku!

“Amboi Irfan gila romantik? Untung Raisha kan nek?” Naim yang memerhati gelagat kami sejak tadi memulakan operasi mengusiknya. Nak kena dia ni! Aku menjeling marah ke arah Naim yang seronok menggelakkan aku.

“Alah biasalah Naim. Kamu tu tak teringin nak kahwin ke Naim? Kamu tu bukan makin muda.” Aku menjelirkan lidah pada Naim apabila dia sudah terkena dengan soalan best nenek. Hahaha..

“Nak buat macam mana nenek. Raisha tak tunggu Naim maka Naim kena cari lain tu yang ambil masa nek.” Naim ni dah kenapa? Berubah terus muka mamat alien itu mendengarkan kata-kata ‘genius’ Naim.

“Haish budak ni bergurau tak kena tempat! Irfan jangan dengar sangat cakap budak tiga suku ni. Kamu nak makan pulut ke sudip nenek ni Naim oii?!” Nenek mengugut dengan sudip panasnya. Haha nenek memang garang dengan Naim, tu yang aku suka duduk dengan nenek. Naim hanya ketawa sambil menolong mengatur cawan di meja makan.

“Lepas makan ni, kamu bawa si Irfan ni pergi pantai. Tak ramai orang tau pasal pantai Kemasek ni,” cadang nenekku. Kalau nenek tak cadangkan pun memang aku ada niat nak bawa mamat alien ni jalan-jalan sekitar kampung ni.



Kami berjalan kaki sahaja untuk ke pantai sebab bukan jauh sangat dari rumah nenek. Sepanjang perjalanan aku tak tahu nak borak apa dengan mamat alien ni.

“Err biasa pergi pantai tak?” soalku memecah sunyi.

“Hmm kurang.” Pergh! Kau tak nampak ke aku tengah nak memecahkan tembok besar China? Apasal kau tak bekerjasama hah mamat alien?!!!!

“Sayang rapat dengan Naim tu ke?” soalnya tiba-tiba. Aik setahu aku nenek aku tak belajar ilmu ninja untuk intip kitorang. Kenapa dia panggil aku ‘sayang’? Argh! Just go with the flow...

“Rapat juga sebab waktu kecil tinggal dekat sini dengan nenek. Naim tu jela yang kawan yang ada masa tu.” Serius waktu kecil dulu, boleh kata susah aku nak cari budak-budak sebaya yang sekepala dengan aku jadi si Naim itu jela teman yang aku ada. Maka segala aktiviti Naim aku akan turut serta. Naim itu sebenarnya tua tiga tahun dari aku tahu?

“Naim pernah cakap suka kat sayang ke?” Aku terkejut dengan soalan entah apa-apa mamat alien ini. Ini mesti pasal gurauan bangang si Naim tadi.

“Isk kenapa kau tanya soalan macam ni? Naim tu kan sepupu aku. Aku anggap dia macam abang je. Dari kecil dia layan aku sama macam bebudak lelaki kat sini. Tadi tu dia saje buat lawak bangang.” Aku yang mula bengang mempercepatkan langkahku. Tak suka betul aku kalau ada yang ragu-ragu tentang hubungan baik aku dengan si Naim mental tu. Dulu aku pernah kena ejek di tadika bila Naim datang menjemput. Seminggu aku mogok tak mahu pergi tadika tapi bila nenek keluarkan arahan kalah Sultan Melaka maka aku terpaksa pergi jugalah.

Bila dah nak dekat pantai, aku memperlahankan langkah. Aku mengikut laluan yang kiri kanannya ada pokok-pokok dan sememangnya jiwa aku tenang bagaikan diselimuti kehijauan alam.

“Auch!” Baru aku nak hayati keindahan alam mamat alien ni dah ganggu konsentrasi aku! Boleh pula dia sentuh pipi aku dengan aiskrim! Nasib baik masih berbalut kalau tak ada yang makan pakai sudu! Tapi..bila masa dia pergi beli? Adakah dia ada kuasa gerakan sejenak macam Son Goku?

“Abang beli tadi.” Macam tahu-tahu aje apa yang bermain di fikiran aku. Aiskrim yang berbalut tadi dia bukakan dan disuapkan ke mulutku. Serius dia ni macam tahu aje apa yang aku suka. Aiskrim pelangi Paddlepop yang sedap gila babas itu berjaya menyejukkan hati aku.

“Macam mana tahu?”

“Tahu apa? Ni aiskrim favourite abang dari kecil lagi jadi abang nak sayang rasa benda yang abang suka.” Mamat alien ini betul-betul tak boleh dijangka. Ada masa sinis macam apa entah dan ada masanya romantik sampai aku rasa nak berguling-guling sebab geli huhuu...

This is my favourite ice-cream too..” Disebabkan aku rasa janggal nak bahasakan diri apa maka lebih baik aku cakap omputih je dengan mamat alien ni...

“Oh really? Jom sayang!” Dengan selamba tapir hutan dia pegang tangan aku siap hayun-hayun lagi. Astaghfirullahalazim....malu gila aku bila ada orang kampung senyum-senyum dekat kami. Nasib baiklah diorang tahu yang aku dengan mamat alien ni laki bini kalau tak mahu kena ceramah pasal adab pergaulan.

“Subhanallah cantik gila pantai ni! Lagi cantik dari Port Dickson tapi apasal tak popular huh?” Hek eleh..dia ingat kerja dengan kementerian perlancongan ke apa? Manalah aku tahu apa pasal pantai Kemasek yang lawa 100 kali ganda dari PD ni tak popular... Mamat alien itu mulalah keluarkan telefon pintar dia dan tangkap gambar. Janji tak ajak aku selfie sudah...

Aku membawa diri ke batuan-batuan besar di persisiran pantai. Aku mencari tapak untuk berteduh memandangkan matahari pagi sudah mula memancar panas. Aiskrim tadi memang dah habislah. Aku dengan aiskrim memang menjadi. Waktu kecil dulu aku ada asma jadi memang aiskrim tu nenek dengan mama aku tak bagi sentuh. Bila dah sembuh, apa lagi? Segala jenis aiskrim aku makan sampai nak termuntah tapi aiskrim Paddlepop tu jela yang kalau aku makan 10 sekaligus pun tak jadi hal.

“Sayang panas ke?” Mamat alien itu mengintai aku yang tengah berteduh dekat batu besar. Elok pula batu ni ada lubang tengah-tengah maka aku dengan selambanya duduk dekat situ. Aku tak suka panas-panas ni.

“Panaslah. Tak apa pergilah ambil gambar ke apa.” Tetiba mamat alien itu duduk disebelahku. La...tadi bukan dia excited ambil gambar ke?

“Bosanlah kalau abang sorang je excited.” Abang lagi...

“Okey aku rasa kita kena bincang. Serius kau nak gelarkan diri kau abang dan panggil aku sayang?” Aku memandang tepat ke wajah mamat alien itu. Mamat alien itu membalas pandanganku dengan wajah selamba.

“Dah memang itu panggilan selayaknya kan?” Soalan dibalas soalan. Aku melepaskan keluhan sambil duduk menyandar. Selesa pula batu ni..

“Aku tak tahulah kalau kau rasa macam tu tapi aku perlukan masa nak adjust panggil kau abang bagai.” Aku meluahkan apa yang membelenggu benakku.

“Sayang, abang ni kan tua dari sayang?”

“Lagi satu aku tak selesa nak bahasakan diri aku ‘sayang’.”

“Habis tu nak panggil apa?”

“Panggil jela Raisha.”

Okay but still I want you to call me ‘abang’ okay?” Mamat alien yang aku rasa dah boleh berdiplomasi meletakkan syarat. Nak tak nak aku angguk jela. Mamat alien ni tua lima tahun dari aku sebenarnya. Itu yang dia nak ajar aku panggil dia abang kot...

“Jom abang belanja coconut shake!” Aku ditarik keluar dari tempat teduhan aku tadi oleh mamat alien itu. Tapi bila dengar coconut shake, aku terus tak jadi marah hehehe.

Kira hari ni merupakan temujanji pertama aku dengan mamat alien itu. Lawak, sengal dan pelik. Tiga perkataan yang mengambarkan temujanji pertama aku dan dia. Ada ke patut dia suruh aku lawan panjat pokok kelapa dengan beruk? Siap tawar hadiah kereta BMW siri ketujuh lagi kalau aku berjaya kalahkan beruk tu...kurang ajar punya mamat alien! Tak cukup dengan itu, dia ajak aku lumba minum ais jagung. Bila aku menang, dia suruh aku cuba sedut ais tu pakai lubang hidung. Macam nak putus nafas makcik warung tu gelakkan aku bila dengar idea bangang si mamat alien. Nasib baik tak mati orang tua tu kalau tak buat naya je. Aktiviti paling aku rasa normal dengan mamat alien ni ialah membina istana pasir. Tengah-tengah aku berpeluh buat rekaan istana yang aku suka boleh pula mamat alien tu tanya agak-agak berapa ramai boleh muat dalam istana aku tu? Rasa nak baling baldi aje kat si mamat alien kalau tak cukup kesabaran...

Esoknya pula, kami ke Kuala Terengganu. Aku bawa mamat alien itu ke Pasar Payang sambil itu boleh seronokkan hati nenek aku yang memang suka membeli-belah kain disitu. Mamat alien itu boleh dikatakan lelaki yang tak kisah sangat bila perempuan ber’shopping’ lama-lama. Dia siap beri cadangan lagi kat nenek aku. Makin seronoklah nenek aku tu membeli-belah! Akulah pula yang tak tahan. Terus-terang, aku bukanlah perempuan yang suka beli-belah lama-lama dan aku lebih rela membeli secara online dari keluar. Rasa macam nak putus tangan aku bawa barang yang dibeli oleh nenek aku dan mamat alien itu. Kain pasang, tudung, telekung, baju kelawar, keropok lekor sampai ke magnet peti sejuk pun diorang borong! Serius lain kali aku tak mahu ikut kalau diorang keluar shopping!

No comments: