Kapitalis

Sunday, June 8, 2014

Cerpen : Bercinta dengan Mamat Alien (Part 1)


Mamat alien itu aku pandang dengan penuh rasa gemuruh. Serius aku tak percaya yang kini aku bergelar isteri kepada mamat alien yang tak setaraf dengan Do Min Jun aka Kim Soo Hyun dalam cerita ‘You Who Came from The Star’. Veil yang kupakai aku pintal-pintal tanda tak ada kerja. Aku memakai jubah pengantin dengan tudung labuh yang atasnya diletakkan veil lace. Mamat alien atau nama sebenarnya Irfan Yasar seronok bermain game dengan baju Melayunya yang masih belum ditukar. Gila selamba dengan tengkolok dan keris masih dipinggang duduk bersila depan televisyen skrin rata bersaiz 50’ bermain Playstation 4. Katil ni pun ikutkan kata mommy dia sebelum ni cadar Dragon Ball tapi dipaksa tukar disebabkan majlis perkahwinan ini kalau tidak tidur dengan Goku aku malam ni!

“Err weh tukarlah baju tu kalau ye pun!” arah aku sambil berlalu ke bilik air yang ada didalam bilik mamat alien ini. Beg barang-barang mandi dan baju salinan aku bawa sekali. Malas nak bagi free show depan mamat alien itu. Nasib baiklah bilik air mamat alien itu besar, senang aku nak tukar pakaian lepas mandi. Mamat alien ni nampak je macam sengal dan budak tak ada harapan padahal dia professor fizik kot dalam universiti aku. Aku? Baru nak merangkak jadi pensyarah setelah tamat PhD dalam bidang Sustainable Technology. Ini pun kira aku bertuah sebab dapat tawaran bertukar ke doktor falsafah setelah beberapa bulan berada dalam program sarjana. Alhamdulillah aku berjaya menamatkan PhD aku dengan jayanya sebelum umur wajib kahwin tapi disebabkan mama aku dan mommy mamat alien itu berpakat nak satukan kami dan mulut aku yang terlepas cakap..haish!

Lima bulan lepas….

“Raisha Zafrah! Mama dah penat nak menjawab dengan kawan-kawan mama bila anak perempuan mama nak kahwin!” mamaku yang baru pulang dari ‘mesyuarat’ dengan sahabat-sahabatnya terus menyerang aku yang sedang berehat selepas menunaikan solat Asar.

“Mama, Raisha baru 28 tahun kot! Kenapa nak sibuk sangat? Anak-anak diorang semua dah kahwin ke?” serius bengang kot dengan makcik-makcik kepoh tu semua! Aku hidup ni tak pernah sekali pun bergantung kepada ihsan diorang kenapa nak kacau hidup aku yang seronok berulit dengan mama aku lagi?! Lagipun aku belum jumpa lelaki yang boleh aku percaya nak jadikan imam aku untuk sepanjang hayat! Tipulah kalau aku tak terasa setiap kali ada sahabat-sahabat yang sudah berumahtangga dan beranak-pinak. Dahlah aku ni gila bila tengok budak kecil yang comel-comel..

“Sebab anak-anak diorang dah kahwinlah yang diorang dok sibuk pasal Raisha. Mama bukan apa, kalau boleh mama nak juga pegang cucu dari kamu sebelum mama menutup mata.” Pulak! Mama aku masuk gear sedihlah pulak! Aku ni nampak aje garang tapi paling pantang tak boleh tengok kalau mama aku sedih ke terasa. Rasa bersalah dan berdosa mula menimpa-nimpa diri.

“Mama, cucu mama yang lain kan ada? Tu baby Lutfi kan baru je lahir? Nanti bila dah sampai jodoh Raisha kahwinlah ye mama? Jodohkan rahsia Allah?” lembut aku memujuk mama. Mama bukannya sudah tua sangat. Umurnya baru masuk 50 tahun dan kakak aku pun baru sahaja melahirkan anak keduanya. Mungkin disebabkan kakak aku kahwin awal maka tumpuan orang ramai asyik kepada aku sahaja.

“Tapi kamu pun kenalah berusaha mencari juga! Ni bila masanya nak cari? Dari dulu belajar bukan main nak rak! Dah habis belajar sibuk dengan hal universiti. Bila Raisha, bila?” Suara mama meninggi semula. Oh ayahku, kenapalah ketika aku memerlukan sokongan peluru berpandu darimu boleh pula ayah bertugas di Beaufort, Sabah?

“Mama carikan jelah!” balas aku tanpa sengaja. Oopps! Muka mamaku berubah ceria dan aku sudah mula tak sedap hati…


Balik ke masa sekarang….

Selesai mandi aku keluar dari bilik air setelah siap berpakaian. Mamat alien itu masih bermain game tanpa mempedulikan aku pun. Memang kasi aku sakit jiwa!

“Ya Allah, weh cepatlah mandi! Sekejap lagi nak masuk Maghrib. Tak nak pergi surau ke?” leterku.

“Astaghfirullahalazim.” Dia bangun dan terus berlari masuk ke dalam bilik air. Televisyen dibiarkan sahaja. Bersepah-sepah! Aku mengemas-gemas alat kawalan dan aku tutup game itu setelah menyimpan data. Aku ni sebenarnya juara juga bab-bab main game ini. Gamer kalau terlupa simpan data memang boleh mengakibatkan mental breakdown.

“Weh jangan kacau game aku!” laungnya dari dalam bilik air. Aku buat bodoh sahaja. Lantak kaulah! Aku meneruskan tugasanku yang lain selepas siap mengemas.

“Weh Raisha! Apasal kau tutup game aku tu!” aduhai mamat alien ni..keluar-keluar bertuala atas sikit dari lutut terus bising pasal game dia. Terkejut juga aku tengok badan lelaki buat pertama kali dalam hidup aku. Macam mana pun muka aku tetap maintain selamba.

“Dah tak payah bising! Pergi tukar baju. Ayah dengan daddy dah siap kat bawah tu.” Macam nak menangis jugalah aku tengok muka dia masa tengok televisyen yang sudah ditutup. PS4 dia aku dah simpan dalam almari dekat bawah televisyen. Dari ekor mata, aku melihat mamat alien itu melangkah lesu ke almari baju. Kecewa sangatlah tu dengan game dia.

Malam ini, ada majlis doa selamat dan kami memang jemput semua jemaah surau yang berdekatan dengan kediaman kami. Oh ye, kalau nak tahu aku dengan mamat alien ni jiran selang dua buah rumah aje tu yang seronok mama aku dengan mommy mamat ni dok buat pakatan. Disebabkan rumah mamat alien ini dibarisan paling tepi maka kenduri kami diadakan disini sahaja. Senang sebab tak kacau laluan orang lain.

Selepas dua minit, mamat alien itu siap berbaju Melayu dengan berkain pelikat. Ah sudah!

“Weh apasal kau pakai gini? Balik dari surau kan terus majlis doa selamat kita?”

“Dah memang aku pakai macam ni kalau pergi surau.” Selamba muka tak boleh blahnya ditayangkan kepada aku. Aduilah….ni protes sebab aku tutup game dia ke?

“Meh sini lah!” Tangannya aku tarik membawa kepada tempat aku mengantung baju Melayu yang sudah disterika. Tadi lepas kemas PS4 mamat alien ni, aku sempat tolong sterikakan baju Melayu untuk dipakai untuk ke surau.

“Kenapa kau tak cakap tadi?” soalnya sambil selamba menukar bajunya didepanku.

“Lupalah. Aku turun bawah dulu.” Segera aku melarikan diri ke tingkat bawah. Gila segan aku nak tengok badan mamat alien itu walaupun memang kira halal untuk aku nak tatap 24 jam sekalipun.





Sementara kaum lelaki beramai-ramai ke surau, selepas solat Maghrib berjemaah kaum Hawa dirumah menyediakan juadah untuk kenduri doa selamat. Kira majlis perkahwinan kami ni lain sikit sebab tak ada aktiviti potong kek atau buka hadiah sambil 10 jurukamera ambil gambar secara berjemaah. Kedua ibubapa merancang membuat majlis kami lebih bermakna dengan mengadakan kenduri doa selamat dengan harapan tetamu yang hadir mendoakan kesejahteraan rumahtangga yang baru dibina. Siang tadi punya kenduri pun tak adanya karaoke ke muzik-muzik yang melalaikan. Budak-budak sekolah maahad tahfiz berdekatan dengan kawasan kediaman kami dipanggil untuk mengalunkan doa dan berzanji memuji kebesaran Allah. Serius walaupun tak berapa nak rela kahwin dengan mamat alien tu tapi aku bersyukur gila dengan majlis kenduri aku ni. Kenduri kedua-dua belah pihak diadakan sekali sebab dah kata pun jiran selang dua buah rumah cuma kami buat dua hari.

“La awat pengantin perempuan tak pi berehat? Ni kami dah cukup korum dah!” Makcik Diba menghalang aku dari menjejak kaki ke kawasan dapur.

“Tak apalah makcik. Marilah saya tolong sama. Potong-potong ke..” pintaku ramah. Takkanlah majlis aku ni aku nak duduk bersila perhati je orang buat kerja? Sekurang-kurangnya aku kena juga hulurkan tangan ringankan beban..eh?

“Kalau kamu cakap macam tu ni tolong kakak kamu ni jaga Lutfi. Kesian ke dia dok kelek Lutfi sambil buat kerja,” Kakak aku segera menyerahkan Lutfi kepadaku. Anak buahku yang baru berusia empat bulan aku dukung dengan berhati-hati. Anak buah aku yang bermata bulat aku tenung dengan penuh kasih sayang. Ya Allah comelnya! Rasa macam nak cium-cium pipi dia..hehe tak adanya rasa-rasa aku memang dah kerjakan pipi budak itu!

“Hmm nampaknya tak lama lagi adalah cucu nombor tiga kamu ye Saleha? Suka sangat si Raisha dengan budak-budak ni jadi tak risau la kita tak gitu Kak Shida?” Ehey suka bebenor Makcik Diba ni buat kesimpulan sendiri. Mama dengan mommy aku senyum sampai ke telinga mendengarkan usikan Makcik Diba itu. Aku backhand juga kang orang tua ni sebab bagi harapan palsu kat mama dan mommy aku! Woot jaga adab Raisha!

Aku duduk bersandar disatu sudut dengan tangan yang masih mengelek si Lutfi. Sekali sekala Lutfi ketawa apabila aku mengagahnya. Anak kedua kakak aku ni kira paling comellah diantara bayi-bayi yang lahir pada tarikh yang sama dengan dia. Boleh kata semua staff hospital pakat ambil gambar Lutfi dan memang katil kakak aku sentiasa ada pelawat yang datang untuk tengok si Lutfi ni. Macam mana orang tak cakap comel? Dengan kulit yang putih dan gebu, Lutfi dikurniakan dengan sepasang mata bulat yang berwarna kehijauan dan disertakan pula dengan rambut kerinting keperang-perangan. Pelik sebab suami kakak aku tu bukan mat salleh dan memang tak ada dalam susur galur keluarga yang berketurunan mat salleh tapi dah kata pun kuasa Allah maka kami sekeluarga terima dengan bersyukur lagipun tiada apa yang perlu diragukan sebab muka dia sebiji muka abang ipar aku.

“Nak air.” Ya Allah bila dia ni balik pun aku tak perasan. Sedar-sedar aje dia dah duduk bersebelahan dengan aku. Muka penat ditunjukkan kepada aku. Aku mengangguk sebelum menghulurkan Lutfi kepadanya. Yelah aku nak bangun ambil air untuk dia kan?

Pada mulanya dia agak janggal memegang Lutfi tapi tak lama. Sekejap aje aku dah dengar ketawa Lutfi dari dapur. Hebat juga mamat alien tu jaga budak kecil. Aku masuk dengan membawa segelas air putih kepadanya. Tengah dahaga air putihlah yang terbaik nak menghilangkan dahaga bukan air manis-manis ye?

“Terima kasih. Tolong suakan air itu Luffy tak nak lepas tangan,” pinta mamat alien itu sambil menunjukkan muka kesian. Tangan dia memang Lutfi genggam. Alah berapa jari je dan kuat mana sangatlah tenaga si Lutfi tu? Sengaja dia ni! Tak apa..tak apa..ingat pahala Raisha..ingat pahala..

“Terima kasih.” Mamat alien itu melemparkan senyuman manis kepadaku. Terkaku setika aku sebelum mengangguk. Aku mengambil tempat disebelahnya sambil turut sama mengagah Lutfi.

“Comel betul Luffy ni.”

“Lutfi la..Luffy tu watak dalam One Piece,” tegurku sambil mengusap pipi Lutfi. Untung Lutfi, disayangi sejak dilahirkan. Abangnya, Mifzal juga comel tapi semakin nakal dan sedang seronok bermain di luar rumah bersama anak-anak jiran yang lain.


“Laa dah balik dah pun jemaah-jemaah rupanya. Alhamdulillah semua dah siap. Jom jemput makan semua.” Pelawa mommy mamat alien yang baru keluar dari dapur. Dia turut melemparkan senyuman nakal kepada aku. Baru aku perasan yang kedudukan aku dan si mamat alien itu begitu rapat dan ramai juga yang seronok tersenyum-senyum memandang kami. Wooohooo malu!





Tamat sahaja kenduri doa selamat, aku dah mula berkira-kira nak masuk bilik ke tidak. Tapi takkan aku nak tidur di ruang tamu ni? Well kalau balik rumah aku sekarang pun boleh tapi gerenti esok pagi mama aku mesti bunuh aku!

“Eh Raisha kenapa tak masuk tidur lagi? Irfan dah masuk bilik dah,” tegur mommy si mamat alien. Aku yang ketika itu sedang menolong-nolong mengemas rumah hanya tersengih. Anak mommy tu masuk bilik sebab nak sambung main game dialah tu. Nak tak nak kenalah aku beredar naik ke tingkat atas banglo dua tingkat milik ibubapa Irfan Yasar ini.

Masuk aje ke dalam bilik, aku tengok mamat alien itu sedang berbaring diatas katil sambil membaca manga. Bajunya juga sudah ditukar dan aku rasa dia dah siap mandi melihatkan rambut dia yang agak sedikit basah. Aduh apasal aku tengok dia macam bersinar-sinar? Ah sah mata aku problem!

“Apasal kau ni? Nak tidur dah ke? Mandi dulu. Takkan nak tidur dengan jubah tu jugak?” soal mamat alien itu sebelum menyambung membaca manganya. Selamba sungguhlah mamat alien ni. Macam pelawa kawan yang datang sleepover je! Okey relaks, aku mengambil tuala dan baju untuk disalin.

Keluar sahaja dari bilik air, mamat alien itu memandang aku semacam. Dah kenapa dengan dia ni?


First time aku tengok kau tanpa tudung. Well not bad.” Terus dia menutup lampu di tepi katil dan menarik selimut. Merah padam muka aku dengan komen mamat alien itu. Nasib baik lampu utama bilik masih belum ditutup kalau tidak mahu meraba aku dalam gelap. Selesai menyikat rambut, aku menyapu losyen badan sebelum meletakkan krim rawatan rambut ke rambutku. Amalan yang aku buat setiap hari dan tak akan berubah hanya kerana aku berkahwin dengan mamat alien itu. Perlahan aku atur langkah ke katil. Aku membaringkan tubuhku secara terlentang. Nak mengiring ke kanan macam membelakangkan mamat alien itu yang tidur mengiring ke arah aku. Aku membaca doa tidur dan tiga Qul sebelum melelapkan mata.

No comments: