Kapitalis

Monday, October 6, 2014

Cerpen: Oh Ustaz? Yes Tuan! (Part 15 END)

[kredit]  


“Alhamdulillah. Sayang sakit lagi?” Wajah bersih acik ustaz itu aku tatap sebaik sahaja membuka mata. Sejuk hati sikit. Kalaulah anak Makcik Aisyah tu gerenti aku terjun katil belasah dia balik!

“Alhamdulillah dah kurang.” Aku melihat keadaan sekelilingku. Semua pun putih maka aku dapat mengagak yang aku kini berada di hospital. Kelihatan keluargaku dan keluarga acik ustaz itu berada didalam bilik ini. Nasib baiklah ada sofa untuk mereka duduk.

“Kurang ajar betul anak Makcik Aisyah tu!” marah Qairiah dengan muka yang memerah.

“Dah. Kita patut bersyukur dan ada hikmah disebalik kejadian,” tegur Abang Qa’id dengan wajah yang tenang. Apakah? Dia tak kasihan kat aku ke? Perasaan sedih tiba-tiba menyusup masuk ke dalam jiwa.

“Betul tu. Tahniah Kak Mar.” Ucapan tahniah dari Qaisara membuatkan aku bingung seketika. Apa kena dengan mereka-mereka ini?

“Tahniah?”

“Kakak dah mengandung dua minggu! Waa lagi sembilan bulan insyaAllah kami dapat anak saudara!” jerit Qairiah riang. Aku mengucap syukur sambil tersenyum ke arah acik ustaz yang sudah menyengih. Baby made in London you!

“Syhh sini hospitallah adik,” tegur Abang Qa’id lembut.

“Oh apa jadi dengan anak Makcik Aisyah tu?” soalku setelah dua minit berdiam diri.

“Kena tangkap. Silap oranglah nak tunjuk terer kat depan anak-anak Haji Qayyum.” Eh?

“Qairiah ni ha. Belasah dia sampai lembik. Nasib baiklah Qaisara dengan mama sempat tahan kalau tak mahu arwah anak Makcik Aisyah tu.” Aku memandang Qairiah dengan pandangan tak percaya. Boleh tahan juga baran adik acik ustaz ini.

“Entah apa syaitan yang merasuk masa tu. Tahu-tahu je dia dah jatuh depan adik.” Penerangan Qairiah membuatkan aku tercengang. Memang rasanya aku kena belajar ilmu pertahankan diri dengan budak ini baru tak ada siapa boleh mengacau.

“Hmm sayang nak air tak?” Aku segera mengangguk. Memang tekak aku tengah kering sekarang ni. Perlahan aku minum air yang disuakan oleh acik ustaz itu kepadaku.

“Makcik Aisyah mana?”

“Dia uruskan pasal anak dia dengan anak-anak yang lain. Anak dia tu bawah pengaruh dadah tu yang macam orang gila.” Ya Allah beratnya ujian untuk Makcik Aisyah. Tapi aku yakin Makcik Aisyah boleh laluinya dengan redha. Allah sudah nyatakan didalam Al-Quran surah Al-Baqarah ayat 286 bahawa Allah tidak membebani seseorang diluar kemampuannya.

“Oh by the way, Marissa is on her way back home. Semangat gila budak tu bila dengar yang Mar mengandung.” Okey kalau berita macam ini memang aku tak terkejut. Budak itu memang suka buat ikut suka hati dia. Lagipun, dia pun dah beritahu yang dia sedang membuat thesis maka ada banyak masa terluang.

“Risa dah naik kapal terbang ke?” soalku kepada papa.

“Sudah, dia beli terus tiket yang ada. Pagi nanti papa dengan mama pergi jemput dia.” Aku mengangguk faham.

“Sayang ada terasa nak makan apa-apa tak? Nak muntah ke?” Ha..ambik hang sekali acik ustaz tunjuk prihatin.

“Elyas, mak tengok Mar okey je. Baru-baru ni tak ada rasa apa sangat. Tapi Mar kalau nak apa-apa beritahu je kat Elyas. Kalau perlukan bantuan mak, call je mak sampai.” Geli hati juga aku dengan gelagat ahli keluargaku. Perasaan bahagia mula berbunga-bunga di jiwa.

“Projek Hulu Selangor tu nanti Mar bahagi-bahagikan kat staff lain. Papa tak mahu Mar kerja teruk. Kandungan pertama ni kena lebih hati-hati.”

“Baiklah,” balasku patuh. Aku pun ada membaca yang untuk kandungan pertama banyak cabaran dan perlukan lebih perhatian.

“Jangan risau ada maid import dari London yang sedia nak jaga Mar sepanjang dia mengandung.” Semua mata tertumpu kepada mama sebelum sama-sama ketawa. Hahaha habislah kau Marissa...









“Mar baca apa tu?” soal mama lalu meletakkan salad buah-buahan ditepiku. Sejak bakal menimang cucu, mama lebih banyak masa dirumah atau menjadi bayang-bayangku. Marissa juga kalah dengan keprihatinan mama.

“Mar baca Quran mama, Abang Elyas cakap baca ayat-ayat ini supaya hati jadi tenang dan anak yang bakal dikandung biasa mendengar ayat-ayat cinta Allah.”

“Pandai Mar baca Quran.” Aku tersenyum dan meletakkan tafsir Al-Quranku ke atas meja.

“Alhamdulillah. Mar pun belajar lagi ni. Kalau mama nak, Mar boleh ajarkan. Seronok bila dah reti membaca ni. Bagaikan mendengar Allah berbicara dengan kita tatkala mengalunkan ayat-ayatNYA.” Mama terdiam seketika sebelum menundukkan wajahnya. Perlahan aku mula mendengar esak tangis mama. Ya Allah aku dah lukakan hati mama akukah?

“Mama? Kenapa ni? Mar sakitkan hati mama ke?” Berdosa besar aku jika aku melukakan hati insan yang bertarung nyawa untuk melahirkan aku ke dunia ini.

“Mama rasa berdosa Mar, mama ingatkan mama dah berikan segalanya pada Mar dan Risa tapi tak sekali pun papa dengan mama berikan agama pada Mar dan Risa. Tapi Allah itu sangat baik sebab DIA sayangkan puteri-puteri mama dan beri petunjuk pada Mar dan Risa. Mama dah lama tinggal solat dan terlalu asyik dengan dunia. Fikir mama, dunia ini perlu dikejar dan mama tak mahu jadi orang susah. Maafkan mama Mar.” Aku mengucap syukur didalam hatiku. Nampaknya doa dan usaha aku dan Risa sudah mula berhasil. Aku memeluk mamaku.

“Mama, Allah sayangkan mama tu yang dia lembutkan hati mama. Mar pun sama, khayal sangat dengan dunia tapi alhamdulillah, Allah Maha Pengasih, dia beri petunjuk dan hidayah kepada Mar dalam keadaan yang tak disangka. Dengan bimbingan orang disekeliling Mar, Mar semakin bersemangat mahu mendalami Islam. Berkahwin dengan Elyas juga merupakan bukti kasih sayang Allah yang mahukan Mar sentiasa istiqamah dan mendalami Islam.”

“Mar, ajar mama mengaji..ajar mama tentang Islam” Dalam esak tangisnya aku mengeratkan pelukanku. Alhamdulillah Allah sudah berikan hidayah kepada mamaku. Terima kasih Allah.









“Abang baru balik?” Aku mendapatkan Ustaz Elyas yang baru sahaja pulang. Tadi selepas solat Asar berjemaah aku masuk berehat ke dalam bilik tidurku. Kandunganku yang sudah memasuki trimester kedua membuatkan aku berasa sedikit letih.

“Hmm abang nak mandi dulu.” Pelik juga aku dengan acik ustaz yang agak dingin petang ini. Kenapa dengan dia? Dengan sabar aku menunggunya didalam bilik. Air sejuk aku tuang untuknya ke dalam gelas. Biasa dia akan minum air sejuk selepas mandi.

Ustaz Elyas melemparkan tualanya ke kerusi. Serius pelik betul perangai acik ustaz hari ini. Selalunya dia akan menjemur tualanya elok-elok di balkoni bilik kami.

“Abang.” Aku mendekatinya setelah dia sudah lengkap berpakaian. T-shirt dan seluar panjang kain lembut membuatkan si dia tampak santai.

“Ye sayang?” Dia menarikku dekat kepadanya. Perlahan dia membelai rambutku. Dari perlakuan dan air mukanya, aku tahu yang dia sedang kusut memikirkan sesuatu.

“Kenapa ni?” soalku lembut. Tangannya aku gapai dengan harapan dapat memberikan kekuatan kepadanya.

“Tak ada apa sayang.” Adui acik ustaz. Muka suci kamu ni bukan reti menipu acik ustaz oii!

“Abang tak percayakan Mar?”

“Bukan macam tu sayang. Abang tak nak serabutkan Mar yang sedang mengandungkan anak kita. Jangan risau, abang masih boleh uruskan sendiri.”

“Abang, kalau abang simpan sendiri lagi Mar tak senang hati. Mahu terganggu pembesaran baby kita ni.” Entah mana teori aku pakai pun aku tak tahu tapi yang penting aku memang mahu tahu apa yang sedang membelenggu pemikiran acik ustaz ini.

“Yela abang beritahu.” Aku terus memeluk pinggang acik ustaz itu. Konon nak beri sokongan padahal sengaja nak menggedik dengan acik ustaz yang sentiasa hensem dihatiku ehey~

“Ada orang tak puas hati dengan abang.” Huk?! Punya baik perangai pun ada orang tak puas hati juga ke?

“Diorang cakap abang kahwin dengan Mar sebab harta dan dengan pengaruh papa, abang senang aje dapat jemputan buat ceramah di masjid-masjid.” Macam nak tergelak aku dengan perangai orang sekeliling. Ya Allah macam ini pun boleh? Serius lawak!

“Abang down sebab inilah ye?”

“Entahlah, emosi abang macam tak stabil juga akhir-akhir ni senang sangat terasa.” Okey kali ini aku dah tak dapat menahan tawaku lagi. Ya Allah, aku yang mengandung tapi macam acik ustaz ini pula yang ada gangguan hormon haha lawak...

“Sayang ni!” Muncung juga mulut acik ustaz ini bila merajuk. Alahai comel bebenor ghopenye..

“Okey..okey..abang, Mar rasa abang sendiri pun tahu yang tuduhan diorang tu memang tak berasas dan tak benar sama sekali jadi buat apa abang nak fikir lebih-lebih? Kalau diorang tak nak abang bagi ceramah, diorang yang rugi. Abang buat sahaja apa yang abang rasa betul dan kalau abang rasa nak putus asa, ingatlah Allah Maha Mengetahui. InsyaAllah ada ganjaran untuk abang sebab abang sebarkan ilmu kepada orang lain.” Sememangnya aku ingin menjadi seperti Siti Khadijah R.A. sentiasa bersama dengan Rasulullah S.A.W disaat baginda ketakutan selepas pulang dari menerima wahyu pertama di Gua Hira’.

“Hmm bila difikir-fikir memang kelakar. Terima kasih sebab tenangkan abang  dan sanggup mendengar.” Aku memeluk lengan acik ustaz itu manja.

“Nak makan aiskrim tak?” tanya acik ustaz dengan wajah yang ceria. Aku rasa dia yang sebenarnya yang nak makan.

“Nak coconut shake boleh?” Entah apasal tekak aku nak rasa nak minum kelapa goyang aka coconut shake.

“Nak beli mana? Kat sini ada ke jual coconut shake?”

“Kita gi Klebang jom!” ajak aku tiba-tiba. Kat sana yang ada coconut shake sedap tak silap aku. Tapi Klebang itu kat Melaka kot...

“Serius ke ni?” Aku mengangguk laju.

“Abang larat ke nak drive? Kalau tak larat, Mar minta papa pinjamkan helikopter.” Terburai ketawa acik ustaz dengan kata-kataku.

“Melampau sangatlah nak pergi Melaka dengan helikopter. Tak apa abang larat aje nak drive.”

“Serius?”

“Ye..apa saja untuk isteri dan anak abang.” Leher acik ustaz itu aku rangkul dan  menghadiahinya dengan kucupan didahi.


Alhamdulillah perkahwinan yang dimulakan dengan niat untuk memperbaiki keluargaku kini disemai rasa bahagia setiap hari dan aku bersyukur kerana papa dan mamaku sudah mula kembali kepada Islam sepertimana yang dihajatkan olehku. Doa, usaha dan tawakal. Resepi kejayaan yang bukan hanya tertakluk apabila berkehendakan material tetapi boleh diadaptasikan pada keinginan untuk berbahagia di akhirat kelak. Apa gunanya kaya didunia tapi miskin dengan amalan apabila ditimbang amalan kita di Padang Mahsyar kelak. InsyaAllah selagi hayat dikandung badan, aku akan berusaha untuk menjadi seorang isteri, anak perempuan, menantu dan muslimah yang baik disamping suami yang tak pernah penat mentarbiyahkanku.

***************************************************************************
Alhamdulillah habis juga cerita acik ustaz dengan Mar. Maaf lambat update sebab tetiba demam huhu...okey macam biasa kalau tak suka ka apa sila komen~
(^-^)v

33 comments:

Author said...

Serius,x boleh ckap apa2..memang best gila..hahaha..

Anonymous said...

besssttt sis..; )

koonamu said...

Dah habis dahhh u.u
Selama ni setiap pagi bukak dashboard nak tgok ada entry baru ke idok hehehe

Unknown said...

bestlah.. tak sabar nak tunggu kisah marissa ngan abg qaid plak...

Anonymous said...

Sis boleh sambung isteriku ratu ais pula lepas ni. Hehe

Unknown said...

Taniah. Best. Berbaloi tunggu. Terima kasih. Semoga ada idea yg mencurah utk menghasilkan lagi karya yg baik,

Norlyana Nasrin said...

Alhamdulillah. Terima kasih sebab sudi baca hasil kesengalan saya sampai habis hehehe..

InsyaAllah saya akan cuba untuk hasilkan cerita-cerita yang sengal nak ke laut tapi masih mengandungi mesej.

Terima kasih semua (^-^)v

Fatimah said...

Sedih pulak dh hbis hehe..
Apa2 pun,best! Keep writing!

Norlyana Nasrin said...

@Fatimah: Terima kasih.

InsyaAllah saya akan terus menulis selagi diizinkan Allah.

(^-^)v

Unknown said...

Huhu....dah abes :*
Next week dah PT3 pun smpat bce...muhehehe

Norlyana Nasrin said...

@Sarah Riana: Good luck dik!
(^-^)v

SuhaFasihah said...

Alhamdulillah... Hoyeah! * clap clap clap*
Setelah lama tak dpt nak follow cerita ni akhirnya hari ni diizinkan juga untuk baca sampai habis...

Superb! Sengal yang bermesej... Keep up the good work sis ;)

Norlyana Nasrin said...

Alhamdulillah (^-^)v

Hehe tu la lama tak nampak Suha kat sini hehee~

InsyaAllah..akan cuba menghasilkan karya2 sengal bermesej di masa hadapan ehey~

kristal said...

MEMANG BEST TAK RUGI BACA...

Norlyana Nasrin said...

@Kristal: Alhamdulillah...terima kasih ye
(^-^)v

Anonymous said...

memang best , terbaik sis. tapi kalau boleh sambung la sampai bab 25 ke before ending dia. nak jugak bab gaduh gaduh then berbaik baik tapi apapun short novel ni perfect.

Norlyana Nasrin said...

Alhamdulillah..hahaha hat ni pun nak update dah masuk kelajuan siput nak sampai ke bab 25 tu saya tak yakin saya boleh dik non oii..huhu..

Apa2 pun terima kasih sebab sudi baca hasil kesengalan saya.

(^-^)v

Anonymous said...

Sis.. cerita ni serius best... before this saya cuma baca je tak pernah komen mana mana cerpen.. ni first time komen..�� terus kan berkarya.. Fighting !! ��

Norlyana Nasrin said...

Alhamdulillah..terima kasih. InsyaAllah saya akan cuba menghasilkan sesuatu yang sengal nak ke laut tapi masih ada mesej.

(^-^)v

Anonymous said...

Wowww!! Simple & menarikk!!!

Sufi

Norlyana Nasrin said...

@Sufi: (^-^)v

Anonymous said...

I really love the story yang mcm ini..
Penuh degn keagamaan..dan feedback drpada apa yg i dapt daripada cerita ni
To writer you are the best to me

Norlyana Nasrin said...

Alhamdulillah..terima kasih.
Semuanya dari Allah dan insyaAllah saya akan terus menulis selagi Allah beri ilham kepada saya.

(^-^)v

Anonymous said...

Serius suma cita akak da best.. buat laa sambungan antara qaid dgn marissa pulak..

Norlyana Nasrin said...

@anonymous: Alhamdulillah tetima kasih. Untuk Qa'id dgn Risa, akak cuma buat cerpen utk dorang.

(^-^)v

Eskream said...

Assamualaikum
Habis sudah baca. Kelakar, best, dan ada nilai pengajaran. Tahniah kepada penulis.

Eskream said...

Assalamualaikum

Eskream said...

Assalamualaikum

Norlyana Nasrin said...

@Muhammad Izham: Waalaikumussalam w.b.t (3x gak hehehe).

Alhamdulillah semua dari Allah. Terima kasih kerana sudi membaca (skema sikit).

(^-^)v

Anonymous said...

Best sgt2 cerpen ni..macam2 feeling ade..mmg terbaik..-ikin-

Norlyana Nasrin said...

@ikin: Alhamdulillah terima kasih

(^-^)v

Unknown said...

dari awl smpai akhir saya baca ..akak mmg terbaek ..hihi ..saya suke ^_^

Norlyana Nasrin said...

@nurul najihah: alhamdulillah thanks.

(^-^)v