Kapitalis

Friday, March 15, 2013

Isteriku Ratu Ais - Bab 1

taken from here 

Kurang dari dua jam Adriana Hanan akan dikahwinkan dengan lelaki pilihan mamanya. Dengar bagaikan kahwin paksa tapi baginya dia redha dengan keputusan mamanya untuk mengahwinkannya dengan Muhamad Firdaus, lelaki yang berjaya membuatkan mamanya beria-ia menyuruhnya berkahwin.

"Err...Hanan, makcik tanya sikit boleh?" tanya Makcik Hani, mak andam yang diupah oleh mamanya. Adriana hanya menganggukkan kepala.

"Hanan kena kahwin paksa ke? Makcik tengok Hanan macam tak ada perasaan" Makcik Hani meluahkan perasaannya setelah beberapa minit mendandan Adriana. Adriana hanya menggelengkan kepala. Mukanya tetap tak berperasaan.

Muka tak ada perasaan. Itu sememang trademark bagi Adriana. Dari dahulu lagi dia sememangnya tak pandai menonjolkan perasaannya sendiri. Baginya malas sebab kalau ye pun hanya menunjukkan kelemahannya. Dia sememangnya mempunyai muka yang tampak dingin dan jarang senyum. Ratu Ais atau dalam bahasa Inggerisnya Ice Queen sememangnya gelaran yang diberikan oleh orang disekelilingnya kepadanya.

Selesai berdandan, Adriana ditinggalkan didalam bilik itu seorang diri. Adriana terus mengeluarkan telefon dari dalam lacinya. Diaturnya jadual kerjanya. 

'Hmm mama suruh ambil cuti dua minggu. Banyak benda yang kena postpone. Terpaksalah suruh Emir uruskan' Adriana terus leka menyusun jadualnya. Baju pernikahannya masih tergantung didalam almari. Terasa malas untuk dia bersiap awal-awal. Ada lagi 40 minit sebelum pernikahannya.

"Hanan, kenapa tak siap lagi? Tahu tak perjalanan dari rumah kita nak ke masjid ambil masa dalam 20 minit? takkanlah kamu nak bernikah kelam-kabut!" mamanya Datin Hafsyah sudah mencekak pinggang dihadapan pintu biliknya.

"Hani! Kenapa kamu tinggalkan budak ni sorang-sorang? Tengok dia dok sibuk atur jadual kerja dia lagi! Dah Hanan cepat siap!" arahan tak ubah macam Hitler dari mamanya harus ditaati oleh Adriana. Dia menyarungkan baju nikahnya sepantas mungkin. Makcik Hani pula dengan segera memekap nipis muka Adriana. Wajah Adriana memang tak perlukan solekan tebal untuk kelihatan cantik. Walaupun kedengaran seperti kelam-kabut namun Adriana masih kekal dengan muka tanpa perasaannya.

"Hah cantik pun anak mama. Okay jom turun, papa dah tunggu dalam kereta dah." Datin Hafsyah menarik tangan Adriana. Mereka berlari-lari anak turun ke tingkat bawah. Papanya memang pantang menunggu lama. Kereta mewah, Bentley New Flying Spur setia menunggu dihadapan pintu kediaman mereka. Dari jauh lagi Adriana menlihat muka papanya yang agak masam dek menunggu lama.


"Adriana, dah solat Zohor?" tanya papanya, Datuk Ilyas sebaik sahaja dia melabuhkan punggungnya didalam kereta.

"Sudah papa." Adriana memandang panorama diluar tingkap. Memang sudah menjadi kebiasaan baginya duduk ditepi tingkap setiap kali menaiki apa-apa kenderaan kecuali motorsikal. Tingkap pebenda kalau naik motor.

"Firdaus dah sampai ke?" Pertanyaan papanya itu dibiar sepi. Bukan dia tak mahu jawab tapi sebab dia memang tak berhubung dengan lelaki itu.

"Firdaus dah dalam perjalanan ke sana, tadi Fiza beritahu kat Sya" jawab mamanya. Mamanya tampak ceria hari ini. Yelah hari pernikahan anak tunggal la katakan.

"Hanan nanti jangan buat perangai tak senonoh pula depan Firdaus tu. Dia tu budak baik tahu. Untung kamu dia nak ke kamu yang muka macam robot ni." Datin Hafsyah tak habis-habis memuji bakal menantunya itu.

'Muka robot? Tak kisahlah' getus Adriana dalam hati. Dia sebenarnya tidak begitu mengenali Firdaus dan tak ada niat pun untuk mengenali lelaki tersebut. Firdaus pula bagaikan rela diperlakukan begitu. Tak pernah sekali pun lelaki itu menyuarakan hasrat untuk bertemu.

Teringat pada peminangan keluarga Firdaus,

"Sya, memang suka sangat kalau Firdaus ni nak jadi menantu Sya. Lagi suka bila difikirkan yang kita akan berbesan" Hajat besar yang dibawa oleh keluarga Firdaus itu memang disenangi oleh Datin Hafsyah dan Datuk Ilyas.

"Kita ni kan dah kawan lama. Kebetulan Firdaus ni pun dah stabil sekarang. Bila Fiza tanyakan tentang pilihan hati, dia kata dia tak ada dan tak kisah kalau Fiza nak carikan untuk dia. Memandangkan Fiza pun dah berkenan dengan Hanan, Fiza teruslah tanyakan dia untuk Firdaus" jelas Puan Hafizah panjang lebar. Datin Hafsyah tersenyum lebar apabila mendengar butir percakapan rakannya itu. Dia dan Puan Hafizah sudah berkawan rapat sejak zaman persekolahan lagi. Jadi memang dia arif dengan hati budi dan keluarga rakannya itu.

"Baiklah kami setuju je. Hanan, kamu macam mana?" tanya Datuk Ilyas kepada anak tunggalnya yang asyik menunggul sejak tadi.

"Beri masa untuk Hanan berfikir dulu." Adriana menjawab dengan suara yang mendatar ditambahkan lagi muka tanpa perasaannya.

Jawapan Adriana itu menyebabkan wajah Datin Hafsyah menyinga. 'Nak kena budak ni!' getus Datin Hafsyah dalam hati.

Puan Hafizah hanya tersenyum begitu juga dengan Encik Fikri. Faham benar mereka dengan sifat Adriana Hanan yang sentiasa tak berperasaan. Sejak dari kecil lagi memang Adriana begitu jadi mereka tidak berkecil hati pun jika begitu intonasi Adriana apabila menjawab soalan papanya.

"Tak mengapalah, Auntie pun tak paksa Hanan beri jawapan dia hari ni. Auntie faham yang Hanan juga perlukan masa untuk berfikir sebab ini masa depan Hanan. Tapi Auntie harap sangat Hanan menerima Firdaus." Puan Hafizah memang inginkan Adriana untuk menjadi menantunya. Suka dengan sifat Adriana yang tak manja dan cukup berdikari walaupun dilahirkan didalam keluarga yang kaya-raya.

Adriana hanya menganggukkan kepala. Sebenarnya dia suka akan cara Puan Hafizah yang berhemah berbanding dengan mamanya yang agak suka memaksa.

"Baiklah kami pulang dululah Sya. Firdaus balik awal hari ni jadi Fiza nak masak sedap-sedap untuk dia. Hanan, Auntie tunggu berita baik dari kamu ye?" Puan Hafizah meminta diri apabila sudah hampir waktu Asar.

"Baiklah Fiza, apa-apa nanti Sya contact Fiza ye?" Datin Hafsyah terus memeluk dan mencium kedua-dua pipi rakan baiknya itu. Datuk Ilyas dan Encik Fikri hanya memandang, dah biasa dah tengok drama sebabak dua rakan baik itu.

'Bukan ke hari-hari mereka berjumpa?' Encik Fikri hanya menggelengkan kepala. Suka sangat berdrama. Padahal rumah mereka bukannya jauh sangat. Berlainan taman perumahan sahaja.


"Hanan dah fikirkan tentang pinangan Firdaus? Apa jawapan Hanan? Ke Hanan dah ada pilihan lain?" Bertubi-tubi pertanyaan Datin Hafsyah sebaik sahaja Adriana pulang dari tempat kerja.

"Belum lagi." Adriana menjawab pendek. Tugasan yang menimbun di pejabat menyebabkan dia tiada masa untuk memikirkan tentang pinangan Firdaus.

"Apa! Takkan tak ada jawapan lagi? Dah nak dekat seminggu ni kamu tahu?" Datin Hafsyah bengang apabila anaknya itu bagaikan tidak ambil kisah sangat tentang pinangan Firdaus. Terasa bagaikan dia pula yang terlebih fikir untuk anaknya. Puas Datin Hafsyah memaksa Adriana untuk menerima Firdaus. Sejak dari hari Puan Hafizah melawat mereka, dia sering mengetengahkan tentang isu itu setiap kali dia bertemu empat mata dengan anaknya.

"Hanan naik dulu. Solat" Terus Adriana melangkah naik ke biliknya setelah bersalam dengan mamanya. Dia perlu bersihkan diri dan solat. Tadi dia tidak sempat solat ditempat kerjanya jadi dia perlu cepat kerana sudah hampir ke penghujung waktu.

Puan Hafsyah memandang geram kearah anak tunggalnya itu. Hajatnya untuk berbesan cepat dengan Puan Hafizah dipandang remeh oleh anaknya. Nasib baiklah anaknya seorang kalau ramai dan perangai macam Adriana rasanya dia dah boleh tempah bilik di Hospital Bahagia biar lagi aman disana.

Adriana cepat-cepat membersihkan diri dan bersolat. Selesai solat, dia berdoa agar diampunkan dosanya kerana lewat menunaikan kewajipannya dan memohon petunjuk supaya dia dapat membulatkan hatinya sama ada menerima atau menolak pinangan Firdaus. Dia sudah penat dipaksa mamanya yang mahukan jawapan segera.


"Mama, papa, Hanan setuju terima pinangan Firdaus" Pengumumannya itu hampir menghantar mamanya ke ICU kerana tercekik tulang ikan dek terkejut gembira dengan keputusan Adriana.

"Betul ke ni Hanan? Mama tak salah dengar kan?" Pucat muka Datin Hafsyah yang baru lepas tercekik. Adriana seperti biasa mengangguk sambil menayangkan muka tanpa perasaannya. Datin Hafsyah terus memeluk anak tunggalnya itu.

"Thanks sebab tunaikan hajat mama untuk berbesan dengan kawan baik mama! Biar mama ye yang plan majlis kamu? Kamu mesti busy kan? Ei..tak sabarnya mama." Datuk Ilyas gembira apabila mendengar keputusan anaknya itu walaupun tadi ada adegan cemas tetapi kegembiraan yang ditonjolkan oleh isterinya kini cukup membahagiakannya.

"Tapi ada syarat" Datin Hafsyah terkejut apabila Adriana mula hendak meletakkan syarat.

"Apa dia Hanan?"

"Hanan nak kahwin terus, tak mahu bertunang. Hanan malas nak ambil cuti banyak kali." Datin Hafsyah tersenyum gembira apabila mendengarkan cadangan Adriana.

'Ini sudah bagus!" getus Datin Hafsyah dalam hati.


Dengan sekali lafaz kini Adriana Hanan sah menjadi isteri kepada Muhamad Firdaus bin Muhamad Fikri. Sepanjang upacara pernikahannya, dia melihat yang mamanya dan Puan Hafizah cukup gembira. Majlis resepsi di Grand Millenium Hotel dihadiri oleh ramai kenalan papa dan mamanya dan saudara mara mereka. Tak lupa juga dengan keluarga sebelah Firdaus. Puan Hafizah turut menjemput kenalan dan saudara maranya untuk memeriahkan majlis.

Majlis ala perkahwinan diraja merupakan gabungan idea mamanya dan Puan Hafizah. Mereka memang sekepala dalam menguruskan perkahwinan dia dan Firdaus. Adriana hanya datang ambil ukuran baju untuk baju perkahwinannya sahaja dan dia yakin Firdaus juga begitu. Dia hanya bertemu dengan Firdaus pada majlis pernikahan mereka. Firdaus dilihatnya sangat prihatin dengan mamanya dan ibunya. Firdaus juga tak nampak kekok apabila menyarungkan cincin dan menyentuh ubun-ubunnya sambil berdoa ketika upacara membatalkan air sembahyang. Tenang sahaja lelaki itu apabila disuruh jurugambar bergambar dengannya. Adriana masih dengan muka tanpa perasaannya walaupun ditegur berulang kali dengan jurugambar yang kononnya mahu merakamkan aksi romantik sebagai kenangan.

"Tak mengapa bang, ambil gambar secara berlebihan ni pun sebenarnya kurang manis." Tenang sahaja Firdaus menuturkan ayat itu kepada jurugambar itu. Terus jurugambar itu tidak memaksa lagi Adriana untuk senyum.

Selesai sahaja majlis, Adriana sudah terkulai layu diatas katilnya. Penatnya tuhan sahajalah yang tahu. Penat melayan orang yang sibuk bertanya kisah 'percintaannya' dengan Firdaus dan macam-macam soalan yang membuatkan dia rasa hendak lari sahaja.

Tiba-tiba pintu biliknya diketuk.

"Masuk" arah Adriana pendek. Lagaknya seperti melayan pekerja bawahannya di pejabat.

"Assalamualaikum." Firdaus terus masuk dan tersenyum kepada isterinya yang baru dinikahi. Adriana menjawab salam Firdaus dan terus memandang pelik ke arah Firdaus.

"Err abang boleh tidur disini kan?" tanya Firdaus apabila Adriana senyap memerhati dirinya bagaikan pesalah.

'Alamak macam mana aku boleh lupa' Adriana mengangguk dan terus masuk ke bilik mandi. Dia perlu membersihkan diri dan menukar baju. Baju salinan turut dibawa masuk ke dalam bilik mandi.

Firdaus yang dari tadi memerhatikan gelagat Adriana hanya tersenyum. Macam manalah kehidupan rumah tangga mereka selepas ini?