Kapitalis

Friday, November 29, 2013

Isteriku Ratu Ais - Bab 23

taken from here   

“Papa Daus, can we go to the playground?” sopan Daris bertanya dan seperti biasa, Fateh dan Fatehah berdiri di belakangnya sambil memandang Firdaus dengan penuh harapan. Mata mereka yang bulat membuatkan mereka kelihatan seperti watak Puss In Boots.

“Sure, go and get Mama Ana,” balas Firdaus. Daris, Fateh dan Fatehah berlari ke dapur mendapatkan Mama Ana mereka. Kini ketiga-tiga anak buahnya berada didalam jagaannya dan Adriana. Penat memang penat tetapi dia seronok melayan keletah mereka. Sengaja Firdaus menyuruh mereka menggelarkan dia dan Adriana sebagai Papa Daus dan Mama Ana supaya mereka senang rapat dengan dia dan Adriana.

“Abang nak bawa diorang pergi taman permainan ke?” Adriana masuk ke ruang tamu dengan tangannya ditarik oleh Daris dan Fatehah. Fateh pula, tangannya menarik hujung baju Adriana. Tersenyum Firdaus meihatkan anak-anak buahnya yang rapat dengan Adriana. Mahu tidak, tiap-tiap pagi mereka menonton kartun Pororo bersama-sama sambil menari dihadapan televisyen. Pada mulanya Adriana agak canggung menari namun setelah dipujuk oleh Fateh, Adriana beralah dan sekarang mula sahaja muzik, Adriana sudah bangun untuk menari bersama dengan anak-anak buahnya.

“Isy berangan pula orang tua ni! Ana tanya ni,” Adriana mencubit pipi Firdaus yang masih tersengih.

“Ye..Ana siap-siap la ye? Kita pergi lepas solat Asar karang. Haa.. siapa nak ikut kena solat dulu okey?”

“Baik!!!” jerit Daris, Fateh dan Fatehah serentak. Senang melayan ketiga-tiga anak buahnya yang tak banyak songeh dan patuh mendengar arahan. Apa yang membuatkan Firdaus kagum, ketiga-tiga mereka dilatih untuk menunaikan solat apabila masuk waktu dan mengaji dalam usia yang sangat muda. Sewaktu abangnya menyerahkan amanah ini kepadanya, Rayyan turut memberi jadual harian ketiga-tiga anaknya kepada Firdaus.

“Kau ikut je jadual ni. Kalau diorang degil, kau tegur tapi rasanya tak kot sebab diorang dah terbiasa dengan jadual aku ni. Bab mengaji ni, Daris dah masuk Iqra’ empat. Fateh dengan Fatehah pula Iqra’ satu. Kau ajar diorang tiap-tiap hari lepas Maghrib dan suruh diorang ulang tiga kali sebelum alih muka surat lain faham? Apa-apa kau boleh je call aku,” amanat yang diberi oleh Rayyan sememangnya diambil serius oleh Firdaus. Sepanjang pemerhatiannya. Ketiga-tiga anak buahnya sudah terbiasa dengan jadual harian mereka. Kadangkala apabila dia terlupa, mereka bertiga yang mengingatkan.

“Abang ni asyik berangan je kenapa? Penat ye? Kalau penat biar Ana je yang bawa diorang tu pergi taman,” tegur Adriana sambil mengusap lembut tangan suaminya. Firdaus senyum senang dengan perlakuan isterinya. Lantas menarik tubuh Adriana duduk ke ribanya.

“Tak penat pun. Sorry la sebab masuk hari ni, lima hari Ana tak pergi kerja sebab jaga budak bertiga tu.” Adriana hanya tersenyum. Dia terpaksa mengambil cuti kerana mamanya mengikuti rombongan persatuan ke Sabah selama seminggu bersama-sama dengan papanya. Bercuti sambil beramal kata mamanya kerana mereka akan melawat dan menyampaikan bantuan kepada penduduk miskin disana. Pemandu papanya turut serta dalam rombongan itu. Mamanya dengan besar hati mengajak adik beradik Henry untuk ikut bersama.

“Alah alang-alang musim cuti ni elok bawa je diorang. Bila lagi la si Henry ni nak bawa adik-adik dia berjalan. Daris, Fateh dengan Fatehah ni mama tak berani nak bawa sebab diorang ni kecil lagi,” Adriana hanya mengangguk. Dia sendiri pun tak akan benarkan mamanya membawa Daris, Fateh dan Fatehah kerana kawasan yang mereka pergi memang agak jauh ke dalam. Ahad ini baharulah mama dan papanya akan pulang dari Sabah.

“Papa Daus, kami dah ambil wuduk! Fateh, spread the prayer mat! Fatehah, wear your prayer cloth properly!” aksi Daris mengarah adik beradiknya dengan tegas membuatkan Firdaus geli hati namun ditahankan sahaja tawanya. Daris memang boleh diharap. Fateh dan Fatehah tak akan membantah segala arahan Daris. Kelam-kabut Fateh berlari ke bilik solat dan Fatehah pula membaiki pemakaian telekungnya.

“Okey tunggu papa dengan mama ambil wuduk dulu. Sementara tu Daris tolong adik bentang sejadah ye?” ujar Firdaus lalu mengusap kepala lembut Daris. Daris mengangguk lantas berjalan pantas ke bilik solat diikuti oleh Fatehah dibelakangnya. Firdaus dan Adriana bersegera mengambil wuduk memandangkan azan Asar sudah berkumandang dari masjid berdekatan taman perumahan mereka. Malam nanti Firdaus akan membawa ketiga-tiga anak buahnya solat berjemaah di masjid jadi mereka harus lekas keluar dan pulang sebelum Maghrib.




“Amacam seronok tak solat kat masjid?” tanya Firdaus kepada Daris dan Fateh ketika berjalan pulang dari masjid. Fatehah dan Adriana berjalan dibelakang mereka. Sengaja Firdaus mengajak mereka berjalan kaki ke masjid dari menaiki kereta kerana jarak masjid dari rumah mereka tidak begitu jauh dan insyaAllah ada pahalanya.

“Seronok! Daddy always brought us to mosque and we love it.” Petah Daris menutur kata-kata membuatkan Firdaus terdiam. Sudah seminggu anak-anak buahnya tinggal bersama-sama dengannya dan hanya hari ini dia sempat membawa mereka ke masjid. Abangnya yang sibuk dengan tugasnya sebagai pensyarah di universiti tempatan pun selalu membawa anak-anak ke masjid.

“Papa Daus, Fateh nak sate,” Fateh menunjukkan ke arah gerai sate yang terletak diseberang jalan. Fateh memang seorang yang pendiam berbeza sungguh dengan Fatehah yang ceria.

“Boleh je. Pegang tangan papa kuat-kuat. Kita nak melintas ni.” Kejap pegangan tangan Daris dan Fateh mengenggam tangan Firdaus.

“Ana, kita singgah beli sate ye sayang?” Adriana mengangguk. Dia pun sebenarnya ingin suarakan hal yang sama kerana Fatehah turut memintanya belikan sate tadi. Adriana segera mendukung Fatehah lalu mengikut suaminya melintas.

“Fateh nak sate apa?” tanya Firdaus kepada Fateh yang ralit memerhati sate yang dibakar diatas arang.

“Ayam, daging dan kamben?” bersemangat Fatehah menjawab bagi pihak kembarnya. Citarasa mereka memang sama dan mereka sememangnya hantu sate.

“Kambing la..” tegur Fateh perlahan. Fatehah hanya ketawa mendengarkan teguran abangnya. Firdaus pantas memesan sate untuk mereka. Daris pula sudah mengikut Adriana duduk di sebuah meja.

“Kita bungkus bawa balik rumah ye? Lagi seronok makan kat rumah,” kata Firdaus lalu mengambil tempat dihadapan Adriana. Fateh dan Fatehah duduk bersebelahan dengan Daris dan Adriana.

“Okey je, Ana tak kisah. Oh, ibu dan Kak Sufi ada call Ana tengah hari tadi. Alhamdulillah mereka sihat. Budak-budak ni pun sempat berborak dengan mommy dan nenek mereka.”

Mommy cakap dia beli jubah cantik,” semangat Fatehah bercerita. Adriana  mengusap kepala Fatehah dengan muka tanpa reaksi. Dalam hatinya dia berasa gembira melihat wajah suci Fatehah yang seronok bercerita. Dalam ramai-ramai, Fatehahlah yang paling ceria dan suka bercerita. Daris seorang abang yang sangat tegas dan mendengar kata orang tua. Fateh pula seorang yang pendiam dan sopan. Tidak pernah sekali pun dia melihat ketiga-tiga adik beradik itu bergaduh.

“Mama Ana, bila mommy nak balik?” tanya Fateh perlahan. Wajahnya nampak keruh mungkin kerana rindukan ibunya. Fatehah yang turut terdengar wajahnya turut berubah riak. Daris pula hanya menunjukkan wajah selamba walaupun Adriana tahu yang anak itu juga merindui ibubapanya.

“InsyaAllah minggu depan.” Firdaus membantu Adriana menjawab setelah melihat isterinya yang mula hendak menggelabah. Fateh hanya terdiam apabila mendengar jawapan Firdaus.

“Papa Daus, Mekah tu jauh tak? Kita naik aeroplane jumpa mommy and daddy boleh?” Pergh, yang ni Firdaus pun tak reti nak jawab apa. Soalan Fatehah betul-betul membuatkan Firdaus dan Adriana tak senang duduk.

“Jauh..err next week kita boleh jumpa mommy dan daddy okey sayang?” kucar-kacir pertuturan Firdaus yang cuba memujuk Fatehah.

Next week...but I miss them so much..” muka Fatehah yang mula mencebik menunjukkan tanda-tanda hendak menangis membuatkan Firdaus semakin menggelabah. Adriana masih menayangkan muka beku namun didalam hati, dia sendiri pun sudah celaru.

“Nangis tak payah makan sate!” tegas Daris mengeluarkan arahan. Wajah garang Daris membuatkan Fatehah tak jadi menangis. Fateh yang hanya mendiamkan diri sejak tadi memandang Fatehah sambil menunjukkan jari telunjuk dibibir. Baik Firdaus mahupun Adriana, masing-masing tercenggang dengan ketegasan ala Hitler Daris.

“Okey sate pun dah siap, jom balik. Meh Papa Daus dukung Fatehah,” Firdaus segera mendukung Fatehah lalu pergi membayar dan mengambil sate yang sudah siap dibungkus. Daris dan Fateh berjalan sambil memimpin tangan Adriana.

“Mama Ana, balik nanti boleh Daris pinjam handphone?” Adriana hanya mengangguk. Tahu yang anak itu mahu menghubungi ibubapanya. Terserlah wajah ceria Daris apabila Adriana memberi kebenaran.

Thanks Mama Ana! I love you. Nanti kita boleh cakap dengan mommy and daddy,” ujar Daris kepada adiknya. Fateh mengangguk lalu tersenyum. Walaupun baharu siang tadi mereka bercakap dengan ibu mereka melalui panggilan video, kata-kata Fatehah tadi membuahkan rasa rindu didalam hati mereka. Adriana tersenyum kecil dengan telatah anak-anak buahnya. Nasib baik tadi dia sempat mengecas telefon pintarnya sebelum keluar kalau tak memang telefon Firdauslah yang akan diberi pakai kepada mereka bertiga.





“Emir, can you please send the details regarding Gione project in France to me ASAP? Just email it to me and I’ll do the review. Yeah..will get back to you when I’m done.” Talian diputuskan selepas dia memberi salam. Sejak dia bercuti, apa sahaja yang berkaitan dengan syarikat diuruskan oleh Adriana dari rumah. Untung pembantu-pembantunya jenis boleh yang diharap dan pantas melakukan tugasan. Kalau tidak mahu pening kepala dia mahu menguruskan syarikat dari rumah dan tambahan pula, bapanya juga masih bercuti.

“Mama Ana, we need to go to Arabic language class. The class starts at 3pm and now is already 2.15pm! We need to rush!” nyaring jeritan Daris dari luar pintu bilik tidur membuatkan Adriana sedikit kelam-kabut. Daris memang seorang yang menepati masa dan kelas bahasa merupakan kelas kegemarannya.

Okay lets go!” Adriana segera menyarungkan tudung sarung express dikepala. Nasib baik tadi dia sudah menukar pakaian. Blaus panjang dengan seluar Palazo dan dipadankan dengan tudung sarung express menutupi dada membuatkan Adriana tampak manis dan sopan.

Daris, Fateh dan Fatehah yang sudah menunggu dihadapan pintu masuk ke dalam kereta sebaik sahaja kunci dibuka. Nampak mereka seperti sudah tidak sabar mahu ke kelas bahasa Arab. Selain bahasa Arab, mereka turut dihantar untuk mempelajari bahasa Perancis, Jepun, Cina dan Jerman. Memang pelik namun ini yang diaturkan oleh Rayyan dan Sufi untuk anak-anak mereka dan alhamdulillah baik Daris, Fateh dan Fatehah semuanya menyukai mempelajari bahasa lain dan mempraktikkan sesama mereka. Selain itu, mereka turut belajar dan membuat latihan secara online.

Selesai menghantar Daris, Fateh dan Fatehah, Adriana ke pasaraya untuk membeli bahan mentah. Memang dah macam surirumah sepenuh masa tapi dalam diam dia seronok.

“Eh Princess! What are you doing here, darling?” Hisyam mendekati Adriana dengan senyuman lebar. Hajatnya untuk bertemu dengan gadis yang dicintai sejak dulu sudah tertunai. Berkali-kali dia memujuk papanya untuk memberikan nombor telefon Adriana namun papanya tetap enggan.

Adriana hanya memandang Hisyam dengan muka kering. Apa ke malang nasibnya hari ini sehingga terserempak dengan makhluqot yang tak faham bahasa ini? Dahlah susah nak lepaskan diri dari makhluqot sengal ni..

“Eh banyak membeli? Mari Prince Syam tolong..hehe.” Makin lebar sengihan Hisyam apabila melihat Adriana menunjukkan muka tidak suka. Muka comel itulah yang membuatkan dia tidur tak lena walaupun dia tahu Adriana sudah dimiliki.

Thanks but NO thanks!” Adriana terus menolak troli jauh dari Hisyam. Makin dilayan karang makin sengal sepupunya itu. Tidak faham bahasakah yang aku tak suka pada dia?! Adriana berjalan laju ke kaunter pembayaran.

Princess!” Bamm! Bunyi sesuatu yang jatuh membuatkan Adriana menoleh ke belakang. Kelihatan Hisyam sedang terduduk diatas lantai dengan dihempap pek-pek minuman coklat. Mahu tak mahu, dia berpatah balik ke arah sepupunya. Sengal macam mana pun, darah dagingnya juga.

Beberapa orang pekerja lelaki pasaraya itu turut datang membantu Hisyam bangun sambil meminta maaf. Pek-pek yang tidak disusun elok jatuh apabila dilanggar Hisyam ketika ingin mengejar Adriana. Apa pun, Hisyam turut bersalah. Merah padam muka Hisyam menahan malu dan marah.

“Lain kali susun elok sikit!” tengkingan Hisyam membuatkan banyak mata memandang ke arahnya. Adriana yang berasa malu membatalkan niatnya untuk pergi bertanya keadaan sepupunya. Buat malu kaum sahaja. Segera dia ke kaunter dan membayar harga barangan yang dibeli.

“Eh Princess, biar Syam bayar!” belum sempat Adriana menghalang, Hisyam sudah memberikan kad debitnya kepada juruwang dan membantunya mengangkat barangan yang dibeli.

“Eh tengok laki tu? Tadi bukan main marah! Sekali dengan awek dia baik je..siap ber’princess princess’ bagai..geli aku!” kutukan dari wanita yang berdiri di belakang Adriana membuatkan Adriana berasa malu dan geram. Aku bukan awek si sengal ni okey!

Princess, kenapa ni? Penat ke? Jom makan? Mari Syam belanja..” Adriana berhenti melangkah lalu menoleh ke arah Hisyam. Marahnya sudah tak dapat ditahan-tahan.

Call me Princess one more time and you'll be gone forever!” sebaik sahaja menuturkan ayat itu Adriana merampas barangannya dari tangan Hisyam lalu berlari menuju ke pintu keluar. Hisyam yang terkejut terpaku ditengah-tengah pasaraya. Seketika kemudian dia mengukir senyum.

She’s cute even though she’s mad. I’m falling in love with her all over again,’ bisik hati Hisyam. Perlahan dia mengatur langkah keluar dari pasaraya. Isteri orang atau bukan, dia sudah tak kisah. Adriana Hanan adalah Princess buatnya selama-lamanya.

2 comments:

Miss FF said...

kacau jela hisyam ni!! btw, comel je budak bertiga tu.. xsabar nk tggu ana ngan firdaus ada baby!!!

Norlyana Nasrin said...

Biasalah dia gilakan Adriana ms ni